ଶିକ୍ଷକତା କାହିକିଁ ?
ଶଶିଭୂଷଣ ରାୟ
ଚିତ୍ର - 'ଦି ସ୍କୁଲ୍ମାଷ୍ଟର୍' (୧୮୯୨ ମସିହାରେ ଅଙ୍କିତ) ଚିତ୍ରକର - ଅଟୋ ରେଥେଲ୍ (୧୮୨୨ - ୧୮୯୨) ଫଟୋ କ୍ରେଡ଼ିଟ - ୱିକିମିଡିଆ କମନ୍ସ୍ |
ଯେ
ମେଧାବୀ, ତୀକ୍ଷ୍ଣବୁଦ୍ଧି
ବିଶିଷ୍ଟ, ମନସ୍ୱୀ
ଓ ପଣ୍ଡିତ, ସେ
ଯେବେ ଶିକ୍ଷକତାକୁ ଜୀବନର ବୃତ୍ତି
ଓ ବ୍ରତ ରୂପେ ଗ୍ରହଣ କରିବାକୁ
ଅଭିଳାଷୀ ହୁଅନ୍ତି,
ଯେବେ
ସେହି ବ୍ରତର ପୂର୍ଣ୍ଣ ପରିଚାଳନ
ସକାଶେ ଅଥବା ସେହି ବ୍ରତରେ
ସିଦ୍ଧିଲାଭ ସକାଶେ ଯତ୍ନଶୀଳ
ହୁଅନ୍ତି,
ଶିକ୍ଷା-ବିଜ୍ଞାନ-ଶାସ୍ତ୍ରାଲୋଚନାରେ
ଯତ୍ନଶୀଳ ହୋଇ ଯେବେ ସେହି କାର୍ଯ୍ୟରେ
ସେ ବ୍ରତୀ ହୁଅନ୍ତି,
ତେବେ
ତାଙ୍କଦ୍ୱାରା ପ୍ରକୃତ ଶିକ୍ଷାଦାନ
କାର୍ଯ୍ୟ ସମ୍ପନ୍ନ ହୋଇପାରେ ।
ଶିକ୍ଷାରେ ଯେବେ ବାଳକର ପ୍ରକୃତ
ମାନସିକ ଉନ୍ନତି କରିବାକୁ ହୁଏ,
ତେବେ
ଏହି ପ୍ରକାର ଶିକ୍ଷକ ହିଁ ଆବଶ୍ୟକ
।
ଦୁର୍ଭାଗ୍ୟକ୍ରମେ
ଜ୍ଞାନ ଓ ଶକ୍ତିରେ ଉତ୍ତମ ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କ
କଥା ଦୂରେ ଥାଉ, ମଧ୍ୟମ
କାହିଁକି କୌଣସି ଅଧମ ବ୍ୟକ୍ତି
ମଧ୍ୟ ଶିକ୍ଷକ ହେବାକୁ ଆଗ୍ରହାନ୍ୱିତ
ନୁହନ୍ତି । ଜୀବନର ବୃତ୍ତି ଓ ବ୍ରତ
ରୂପେ ଶିକ୍ଷକତା ଗ୍ରହଣ କରନ୍ତି-ଏ
ଭଳି ଲୋକ ଅତି ଅଳ୍ପ ।
ଅବଶ୍ୟ
ଦେଶରେ ଶିକ୍ଷକର ଅଭାବ ନାହିଁ ।
ଦେଶରେ ଅସଙ୍ଖ୍ୟ ବିଦ୍ୟାଳୟ,
ସର୍ବତ୍ର
ହିଁ ପ୍ରୟୋଜନାନୁସାରେ ଶିକ୍ଷକ
ରହିଅଛନ୍ତି, ଆବଶ୍ୟକ
ହେଲେ ପ୍ରୟୋଜନରୁ ଅତିରିକ୍ତ
ଶିକ୍ଷକ ମଧ୍ୟ ମିଳନ୍ତି । କେହି
ଡେପୁଟି, ଓକିଲ,
ବଡ଼ ହାକିମ ଅଥବା କିରାଣୀ ହେବେ- ବିଶ୍ୱବିଦ୍ୟାଳୟର
ଶିକ୍ଷାପ୍ରାପ୍ତ ଯୁବକମାନଙ୍କ
ମଧ୍ୟରେ ପ୍ରାୟ ସମସ୍ତଙ୍କ ମନରେ
ଏହିପରି ଗୋଟାଏ ଆଶା ଓ ଆକାଂକ୍ଷ୍ୟା ରହିଥାଏ । ଯେତେ ଦିନ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ
ତାହା ହୋଇପାରି ନାହିଁ,
ସେତେ
ଦିନ କିଛି ଅର୍ଥୋପାର୍ଜନ ହୋଇପାରିବ
ଏବଂ ତହିଁ ସଙ୍ଗେ ସଙ୍ଗେ ଆକାଂକ୍ଷିତ
ପଦଲାଭ ସକାଶେ ପରୀକ୍ଷାଦିନ
ପ୍ରଭୃତି ହୋଇପାରିବ,
ଏ ଭଳି
କୌଣସି କାର୍ଯ୍ୟ କରିବାକୁ ସମର୍ଥ
ହେଲେ, ସେମାନଙ୍କର
ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ସୁବିଧା ହୁଏ । ସ୍କୁଲ
ଅନେକ, ଶିକ୍ଷକ
ମଧ୍ୟ ଅନେକ ଆବଶ୍ୟକ ।...
ଏହି
ଶ୍ରେଣୀର ଶିକ୍ଷକ ବ୍ୟତୀତ ଆଉ ଏକ
ଶ୍ରେଣୀର ଶିକ୍ଷକ ଦୃଷ୍ଟ ହୁଅନ୍ତି
। ଆମ୍ଭମାନଙ୍କର ଶିକ୍ଷାର୍ଥୀ
ବାଳକ ଓ ଯୁବକମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ
ଅତ୍ୟଳ୍ପ ଲୋକଙ୍କ ଜୀବନର ଗୋଟିଏ
ସ୍ଥିର ଲକ୍ଷ୍ୟ - ସେହି
ଲକ୍ଷ୍ୟ ଅଭିମୁଖରେ ଅଗ୍ରସର ହେବାର
ଚେଷ୍ଟା ଦୃଷ୍ଟ ହୁଏ । ଭବିଷ୍ୟତରେ
କଅଣ ହେବ, କଅଣ
କରିବାକୁ ହେବ, କାହିଁରେ
ଜୀବନ ସାର୍ଥକ ହେବ, ଏ
ସମସ୍ତ ଚିନ୍ତା କେହି କରନ୍ତି
ନାହିଁ । ସମସ୍ତେ ପଢ଼ନ୍ତି,
ଅଭିଭାବକ
ସ୍କୁଲକୁ ପ୍ରେରଣ କରନ୍ତି ବୋଲି
ପଢ଼ନ୍ତି । ଯେତେ ଦିନ ପଢ଼ାପଢ଼ି ଚାଲୁଥାଏ, ଅଥବା
ପରୀକ୍ଷାରେ ଉତ୍ତୀର୍ଣ୍ଣ ହେବାର
ସମ୍ଭାବନା ରହିଥାଏ,
ସେତେ
ଦିନ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଏମାନେ ପଢ଼ନ୍ତି
। ଯେତେବଳେ ପଢ଼ାପଢ଼଼ି ଅଚଳ ହୁଏ,
ପ୍ରତିବର୍ଷ
ପରୀକ୍ଷାରେ ଅକୃତକାର୍ଯ୍ୟ ହୋଇ
ବିରକ୍ତ ହୋଇଥାଆନ୍ତି,
ଅଥବା
ବୁଝନ୍ତି, ଆଉ
ପଢ଼ାପଢ଼ି କରି କୌଣସି ଲାଭ ନାହିଁ,
ସେତେବେଳେ
ଏମାନେ ପାଠ ପରିତ୍ୟାଗ କରି ବାହାର
ହୁଅନ୍ତି । ଏହି ସମୟରେ ପରିବାରର
ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ କିମ୍ୱା ଆଂଶିକ
ଦାୟିତ୍ୱ ଏମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରୁ
ଅନେକଙ୍କ ସ୍କନ୍ଧରେ ନ୍ୟସ୍ତ
ହୋଇଥାଏ । ଅର୍ଥୋପାର୍ଜ୍ଜନ ସକାଶେ
କିଛି କରିବା ଆବଶ୍ୟକ,
ଅନ୍ୟ
ଚାକିରୀ ଅପେକ୍ଷା ଶିକ୍ଷକତା
ସହଜରେ ମିଳେ, ଏହା
ସକାଶେ ବିଶେଷ କୌଣସି ଯୋଗ୍ୟତା-ଲାଭର
ପ୍ରୟୋଜନ ବି ହୁଏ ନାହିଁ;
ସୁତରାଂ
ତାହା ହିଁ ଆଦରି ନିଅନ୍ତି ।
ଏମାନଙ୍କର ସୌଭାଗ୍ୟ ଫଳରୁ ଯେବେ
ଅନ୍ୟ କିଛି ପାଆନ୍ତି,
ତେବେ
ସେହି ମୁହୂର୍ତ୍ତରେ ଶିକ୍ଷକତା
ଛାଡି ଚାଲିଯାଆନ୍ତି ।
ଯେଉଁମାନେ
ପ୍ରତିଭାଶାଳୀ, ସେମାନେ
ପ୍ରାୟତଃ ଶିକ୍ଷକ ହେବାକୁ ଆସନ୍ତି
ନାହିଁ, ଆସିଲେ
ମଧ୍ୟ ତାହା ଦୁଇ ଦିନ ପାଇଁ ଅନ୍ୟ
କାର୍ଯ୍ୟ ଚେଷ୍ଟାର ଅବସରରେ କିଛି
ଅର୍ଥ ଉପାର୍ଜ୍ଜନ ସକାଶେ ।
ଯେଉଁମାନଙ୍କର ପ୍ରତିଭାର ଅଭାବ,
ଅଥବା
ପ୍ରତିଭାଶାଳୀ ହେଲେ ହେଁ ଦୈବ
ଯେଉଁମାନଙ୍କର ପ୍ରତିକୂଳ,
ସେମାନେ
ଆକାଂକ୍ଷିତ ପଦଲାଭରେ ଅସମର୍ଥ
ହୋଇ ଅନିଚ୍ଛା ଓ ଅସନ୍ତୁଷ୍ଟ
ଚିତ୍ତରେ ଶିକ୍ଷକତା କରୁଥାଆନ୍ତି
। ଆଉ ଯେଉଁମାନେ ଶିକ୍ଷକତା କରନ୍ତି,
ସେମାନଙ୍କ
ଜୀବନ ସାଧାରଣତଃ ଲକ୍ଷ୍ୟହୀନ,
ମନ
ଚିନ୍ତାହୀନ, ହୃଦୟ
ଉଚ୍ଚଭାବଶୂନ୍ୟ ଓ ଆକାକ୍ଷାଂବିହୀନ,
ପ୍ରକୃତି
ବଳୟ ଓ ଅବସ୍ଥା ଦୁର୍ବଳ,
ପ୍ରାଣ
ନିରୁଦ୍ୟମ ଓ ତିରୁତ୍ସାବବିଶିଷ୍ଟ
। କିଛି ଗୋଟାଏ କରିବାକୁ ହେବ,
ଶିକ୍ଷକତା
ସହଜରେ ମିଳିଗଲା, ସୁତାରଂ
ତାହା କଲେ ।
ଏହା ହିଁ ଯେତେବେଳେ
ଶିକ୍ଷକତା ବୃତ୍ତିର ସାଧାରଣ
ଅବସ୍ଥା, ଯେତେବେଳେ
ଅଧିକାଂଶ ଶିକ୍ଷକତା କରିବାକୁ
ଅନିଚ୍ଛୁକ, ଯେଉଁମାନେ
ହୁଅନ୍ତି, ସେମାନଙ୍କର
ବିଶେଷ ଗରଜ ନ ପଡ଼ିଲେ ଶିକ୍ଷକ ହେବେ
ନାହିଁ; ସୁତରାଂ
ଭଲ ରୂପେ ଶିକ୍ଷାଦାନ କରିବା ସକାଶେ
ସେମାନେ ଯେ ବିଶେଷ ଭାବରେ ଯତ୍ନଶୀଳ
ହେବେ ଅଥବା ଚିନ୍ତା କରିବେ,
ଶିକ୍ଷା-ବିଜ୍ଞାନର
ଆଲୋଚନାରେ କଷ୍ଟ ସ୍ୱୀକାର କରିବେ,
ଏହା
ଆଶା କରିବା ବିଡମ୍ୱନା ମାତ୍ର ।
ଯେଉଁ କାର୍ଯ୍ୟରେ ମନର ଆଗ୍ରହ
ନାହିଁ, ଜୀବନରେ
ସାର୍ଥକତା ବୋଧ ନାହିଁ,
ପ୍ରାଣର
ପ୍ରକୃତ ତୃପ୍ତି ନାହିଁ,
ସେ
କାର୍ଯ୍ୟରେ କେହି ଯତ୍ନଶୀଳ
ହୋଇପାରିବେ ନାହିଁ ।
ଶିକ୍ଷକଙ୍କୁ
ଗାଳି ଦେଲେ ଏ ଦୋଷ ଘୁଞ୍ଚିବ ନାହିଁ,
ବୁଝାଇ
ବାଧ୍ୟ କରି କାର୍ଯ୍ୟ ଆଦାୟର
ଚେଷ୍ଟା ମଧ୍ୟ ବୃଥା । କାହିଁକି
ପ୍ରତିଭାଶାଳୀ ବ୍ୟକ୍ତି ଶିକ୍ଷକ
ହେବାକୁ ଅନିଚ୍ଛୁକ,
ଆମ୍ଭମାନଙ୍କୁ
ସେତିକି ଦେଖିବାକୁ ହେବ । ସେମାନେ
କିପରି ଶିକ୍ଷକ ହେବେ,
କିପରି
ସେମାନଙ୍କ ଚିନ୍ତା ଏଥିରେ ଆକୃଷ୍ଟ
ହେବ, କିପରି
ସେମାନଙ୍କ ମନରେ ଆଗ୍ରହ ଜନ୍ମିବ,
କିପରି
ସେମାନଙ୍କ ଜୀବନର ଆକାଂକ୍ଷାର
ପୂର୍ଣ୍ଣତାରେ ପ୍ରାଣ ତୃପ୍ତ
ହେବ, ଆମ୍ଭମାନଙ୍କୁ
ଏହା ଦେଖିବାକୁ ହେବ ।
No comments:
Post a Comment