Thursday, December 14, 2017

ଧରାବନ୍ଧା ଚିତ୍ରର ନିର୍ମାଣ



ଅଷ୍ଟାଦଶ ଶତାବ୍ଦୀର ନୃତତ୍ୱରେ ଧରାବନ୍ଧା ଚିତ୍ରର ନିର୍ମାଣ (୧୭୯୯)
ଚିତ୍ରକର - ଜେ ରାଟେଲବ୍ୟାଣ୍ଡ ତଥା ଜେ ବୁୱେର୍
ଫଟୋ କ୍ରେଡ଼ିଟ - ୱିକିମିଡିଆ କମନ୍ସ୍



ଲିଙ୍ଗଗତ ପାର୍ଥକ୍ୟଗୁଡ଼ିକ ବିଷୟରେ ଆମର ଧାରଣା ଅଛି । ଗୋଟିଏ ଝିଅ ବା ପୁଅ ହେବା ବୋଇଲେ କଅଣ ? ତୁମ ଭିତରୁ ଅନେକ ଲୋକ କହିବେ ଯେ, “ଆମେ ପୁଅ ଓ ଝିଅ ଭାବରେ ଜନମ ନେଇଛୁ । ଏହା ପୂର୍ବ ନିର୍ଦ୍ଧାରିତ । ଏହି ବିଷୟରେ ଚିନ୍ତା କରିବାରେ କଅଣ ଅଛି ?” ଆସ ଦେଖିବା ଏହା କେତେ ସତ କେତେ ମିଛ ।

ତଳେ କିଛି ବାକ୍ୟ ଦିଆଯାଇଛି ଝିଅ ପୁଅ କରି ଦୁଇଟି ବିଭାଗ ମଧ୍ୟ କରାଯାଇଛି ତୁମକୁ ଯାହା ଠି ଲାଗୁଛି, ସେହି ଅନୁସାରେ ତଳେ ଦିଆଯାଇଥିବା ବାକ୍ୟଗୁଡ଼ିକୁ ଏହି ଦୁଇଟି ବିଭାଗରେ ସଜାଇ ରଖ

ସେମାନେ ଭଲ ବ୍ୟବହାର ଦେଖାନ୍ତି
ସେମାନେ ଧୀରସ୍ଥିର ଭାବରେ କଥାବାର୍ତ୍ତା କରନ୍ତି ନମ୍ର ଅଟନ୍ତି
ସେମାନେ ଶାରରୀକ ଦୃଷ୍ଟିରୁ ଶକ୍ତିଶାଳୀ
ସେମାନେ ନାଚ ଚିତ୍ରାଙ୍କନରେ ପାରଦର୍ଶୀ
ସେମାନେ କାନ୍ଦନ୍ତି ନାହିଁ
ସେମାନେ ଗଣ୍ଡଗୋଳ କରନ୍ତି
ସେମାନେ ଖେଳରେ ପୋଖତ
ସେମାନଙ୍କୁ ରାନ୍ଧିବା ଭଲ ଜଣା
ସେମାନେ ମନୁଆ ଭାବପ୍ରଧାନ

ବାଳିକାମାନେ                             ବାଳକମାନେ
                                          
                                          
୩                                         
                                          
                                          

ଏବେ ତୁମେ ଶିକ୍ଷକଙ୍କର ସାହାଯ୍ୟ ନେଇ ଦେଖ ଯେ କିଏ କେଉଁ ବାକ୍ୟକୁ କେଉଁ ବିଭାଗରେ ରଖିଛନ୍ତି ପିଲମାନେ କାହିଁକି ଯେ ଏପରି କଲେ ସେ ବିଷୟରେ ଆଲୋଚନା କର ତୁମେମାନେ ପୁଅପିଲାମାନଙ୍କ ପାଇଁ ଯେଉଁ ସବୁ ଗୁଣଗୁଡ଼ିକ ଲେଖିଲ, ସେହିସବୁ ଗୁଣଗୁଡ଼ିକ କଅଣ ସେମାନଙ୍କର ଜନ୍ମଜାତ ଅଟେ ?


ତୁମେ ଏହି ବାକ୍ୟଟିକୁ ଦେଖ – “ସେମାନେ କାନ୍ଦନ୍ତି ନାହିଁ” । ତୁମେ ଦେଖିଥିବ ଯେ ଏହି ଗୁଣଟିକୁ ପୁଅ ପିଲା ଓ ପୁରୁଷଲୋକଙ୍କ ସହିତ ଯୋଡ଼ିଦିଆଯାଏ । ହେଲେ ଶିଶୁ ବା ବାଳକ ଅବସ୍ଥାରେ ପୁଅପିଲାମାନେ ତଳେ ପଡ଼ି ଆଘାତ ପାଇଲେ, ତାଙ୍କର ବାପା ମାଆ ଓ ପରିବାରର ଅନ୍ୟଲୋକମାନେ ତାଙ୍କୁ ସାନ୍ତ୍ୱନା ଦେବାପାଇଁ କହନ୍ତି, “କାନ୍ଦନା । ତୁ ପୁଅପିଲା ପରା । ପୁଅପିଲାମାନେ ସାହସୀ ହେବା କଥା । ସେମାନେ କାନ୍ଦନ୍ତି ନାହିଁ ।” ଯେତେବେଳେ ପିଲାମାନେ ବଡ଼ ହୁଅନ୍ତି, ସେମାନେ ବିଶ୍ୱାସ କରିବାକୁ ଲାଗନ୍ତି ଯେ ପୁଅପିଲାମାନେ କାନ୍ଦନ୍ତି ନାହିଁ । ଏପରିକି କାନ୍ଦିବାର ଇଚ୍ଛା ହେଲେ ମଧ୍ୟ ସେମାନେ ନିଜକୁ ରୋକିଦିଅନ୍ତି । ସେମାନେ ଏକଥା ମଧ୍ୟ ବିଶ୍ୱାସ କରିବାକୁ ଆରମ୍ଭ କରନ୍ତି ଯେ କାନ୍ଦିବା ଦୁର୍ବଳତାର ଲକ୍ଷଣ ଅଟେ । ଉଭୟ ପୁଅ ଓ ଝିଅ ପିଲାଙ୍କୁ ରାଗ ମାଡ଼ିଲେ କି କଷ୍ଟ ହେଲେ ସେମାନଙ୍କୁ କାନ୍ଦିବାକୁ ଇଚ୍ଛା ହୁଏ । ହେଲେ ବଡ଼ ହେଲାବେଳକୁ ପୁଅପିଲାମାନେ ଏ କଥା ଶିଖିଯାଇଥାଆନ୍ତି କିମ୍ବା ନିଜକୁ ଶିଖାଇ ଦେଇଥାଆନ୍ତି ଯେ ସେମାନେ କାନ୍ଦିବା ଉଚିତ ନୁହେଁ । ନ ହେଲେ ଲୋକେ ତାଙ୍କ ଉପରେ ହସିବେ କିମ୍ବା ଥଟ୍ଟା କରିବେ । ତେଣୁ ସେମାନେ ନିଜକୁ ଅନ୍ୟମାନଙ୍କ ଆଗରେ କାନ୍ଦିବାରୁ ରୋକନ୍ତି ।

ପୁଅ ପିଲାମାନେ ଏମିତି କରନ୍ତି; ଝିଅ ପିଲାମାନେ ଏମିତିଆ : ଆମେ ଏହିପରି ବାକ୍ୟଗୁଡ଼ିକୁ ନିରନ୍ତର ଶୁଣୁ । ଚିନ୍ତା ନ କରି ଏଗୁଡ଼ିକୁ ଗ୍ରହଣ ମଧ୍ୟ କରିଦେଉ । ଆମେ ଏକଥା ମଧ୍ୟ ବିଶ୍ୱାସ କରିବାକୁ ଆରମ୍ଭ କରୁ ଯେ ଆମକୁ ସେହିପରି ଭାବରେ ଆଚରଣ ମଧ୍ୟ କରିବାକୁ ହେବ । ଆମ ଚାରିପଟେ ସମାଜ ତିଆରି କରିଥିବା ଛାଞ୍ଚ ଭିତରେ ଆମେ ସବୁ ପୁଅ ଓ ଝିଅଙ୍କୁ ଖାପ ଖୁଆଇବାକୁ ଚାହୁଁଛୁ ।

ସେମାନେ ଧୀରସ୍ଥିର ଭାବରେ କଥାବାର୍ତ୍ତା କରନ୍ତି ନମ୍ର ଅଟନ୍ତି । ସେମାନେ ଭଲ ବ୍ୟବହାର ଦେଖାନ୍ତି

ତୁମେ ଉପରୋକ୍ତ ବାକ୍ୟଗୁଡ଼ିକୁ ନେଇ ଏଗୁଡ଼ିକ କିପରି ଝିଅ ପିଲାଙ୍କ ପାଇଁ ଉପଯୋଗ କରାଯାଏ, ସେକଥାର ଆଲୋଚନା କର । ଝିଅପିଲାମାନଙ୍କର ଏହି ସବୁ ଗୁଣଗୁଡ଼ିକ ଜନ୍ମଜାତ ନା ସେମାନେ ଏଗୁଡ଼ିକ ଅନ୍ୟମାନଙ୍କଠାରୁ ଶିଖନ୍ତି ? ଯେଉଁ ଝିଅ ମାନେ ନମ୍ର ନୁହନ୍ତି ଓ ଦୁଷ୍ଟାମି କରନ୍ତି, ତୁମେ ସେମାନଙ୍କ ବିଷୟରେ କଅଣ ଭାବ ?

ଆମେ ଯେବେ ଲୋକମାନଙ୍କୁ ଗୋଟିଏ ଖୋପ ଭିତରେ ରଖିବାକୁ ଚେଷ୍ଟା କରୁ, ସେଥି ଫଳରେ ଆମେ ଧରାବନ୍ଧା ଚିତ୍ରଟିଏର ନିର୍ମାଣ କରୁ । ଲୋକମାନେ ଯେତେବେଲେ କହନ୍ତି ଯେ ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ଦେଶ, ଧର୍ମ, ଲିଙ୍ଗ, ବର୍ଣ୍ଣ ଓ ଆର୍ଥିକ ଶ୍ରେଣୀର ଲୋକେ ‘କୃପଣ’, ‘ଅଳସୁଆ’, ‘ଅପରାଧି’, କିମ୍ବା ‘ବୁଦ୍ଧୁ’, ସେମାନେ ଧରାବନ୍ଧା ଚିତ୍ର ଦେଇ ସେଇ ଲୋକମାନଙ୍କୁ ଦେଖୁଛନ୍ତି । ସବୁ ଦେଶ, ସବୁ ଧର୍ମ, ସବୁ ଗୋଷ୍ଠୀ, ତାହା ଧନୀ ହେଉ କି ଗରୀବ, ଲୋକେ ନାରୀ ହୁଅନ୍ତୁ କି ପୁରୁଷ, କୃପଣ ଓ ବଦାନ୍ୟ ଲୋକ ସବୁଆଡ଼େ ଅଛନ୍ତି । ଗୋଟିଏ ଗୋଷ୍ଠୀର କିଛି ଲୋକ ଗୋଟିଏ କାଟର ବୋଲି ସମସ୍ତେ ଯେ ସେମିତି ହେବ ସେପରି କଥା ତ ନୁହେଁ । ଆମେ କାହିଁକି ସେପରି ଚିନ୍ତା କରିବା ।

ଧରାବନ୍ଧା ଚିତ୍ର ଯୋଗୁଁ ଆମେ ଆଉ ଜଣେ ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ଲୋକଙ୍କୁ, ଅନ୍ୟମାନଙ୍କ ଠାରୁ ଭିନ୍ନ, ତଥା ସ୍ୱତନ୍ତ୍ର ବିଶେଷ ଗୁଣ ଓ ଯୋଗ୍ୟତା ସମ୍ପନ୍ନ ବ୍ୟକ୍ତି ଭାବରେ ଦେଖିପାରୁନାହିଁ । ଧରାବନ୍ଧା ଚିତ୍ରଗୁଡ଼ିକ ଗୋଟିଏ ନକସା ବା ପ୍ରକାର ଭିତରେ ସମସ୍ତଙ୍କୁ ମାଡ଼ିମକଚି ଭରତି କରି ଦିଅନ୍ତି । ଏହି ଧରାବନ୍ଧା ଚିତ୍ରର ପ୍ରଭାବ ଆମ ସମସ୍ତଙ୍କ ଉପରେ ପଡ଼େ । ସେଗୁଡ଼ିକ ଆମେ ଅନେକ ଜିନିଷ ଯାହାକୁ କି ବହୁତ ଭଲ ଭାବରେ କରିପାରନ୍ତୁ, ସେସବୁକୁ କରିବାରୁ ରୋକେ ।

ବି.ଦ୍ର. - ଏହି ଲେଖାଟି ଏନ.ସି.ଇ.ଆର୍.ଟି. ଛାପିଥିବା ଷଷ୍ଠ ଶ୍ରେଣୀ ପାଇଁ ଉଦ୍ଦିଷ୍ଟ ସମାଜ ବିଜ୍ଞାନ ପାଠ୍ୟପୁସ୍ତକ 'ସୋସିଆଲ୍ ଆଣ୍ଡ୍ ପଲିଟିକାଲ ଲାଇଫ୍ - ୧' ର ଦ୍ୱିତୀୟ ଅଧ୍ୟାୟର ସମ୍ପାଦିତ ଓ ଅନୁଦିତ ଅଂଶ । 

No comments:

Post a Comment