ଧରାବନ୍ଧା ଚିତ୍ରର ନିର୍ମାଣ
ଅଷ୍ଟାଦଶ ଶତାବ୍ଦୀର ନୃତତ୍ୱରେ ଧରାବନ୍ଧା ଚିତ୍ରର ନିର୍ମାଣ (୧୭୯୯) ଚିତ୍ରକର - ଜେ ରାଟେଲବ୍ୟାଣ୍ଡ ତଥା ଜେ ବୁୱେର୍ ଫଟୋ କ୍ରେଡ଼ିଟ - ୱିକିମିଡିଆ କମନ୍ସ୍ |
ଲିଙ୍ଗଗତ ପାର୍ଥକ୍ୟଗୁଡ଼ିକ ବିଷୟରେ ଆମର
ଧାରଣା ଅଛି । ଗୋଟିଏ ଝିଅ ବା ପୁଅ
ହେବା ବୋଇଲେ କଅଣ ?
ତୁମ
ଭିତରୁ ଅନେକ ଲୋକ କହିବେ ଯେ,
“ଆମେ
ପୁଅ ଓ ଝିଅ ଭାବରେ ଜନମ ନେଇଛୁ ।
ଏହା ପୂର୍ବ ନିର୍ଦ୍ଧାରିତ । ଏହି ବିଷୟରେ ଚିନ୍ତା କରିବାରେ କଅଣ
ଅଛି ?”
ଆସ
ଦେଖିବା ଏହା କେତେ ସତ କେତେ ମିଛ
।
ତଳେ
କିଛି
ବାକ୍ୟ
ଦିଆଯାଇଛି
।
ଓ
ଝିଅ
ଓ
ପୁଅ
କରି
ଦୁଇଟି
ବିଭାଗ
ମଧ୍ୟ
କରାଯାଇଛି
।
ତୁମକୁ
ଯାହା
ଠିକ
ଲାଗୁଛି,
ସେହି
ଅନୁସାରେ
ତଳେ
ଦିଆଯାଇଥିବା
ବାକ୍ୟଗୁଡ଼ିକୁ
ଏହି
ଦୁଇଟି
ବିଭାଗରେ
ସଜାଇ
ରଖ
।
ସେମାନେ
ଭଲ
ବ୍ୟବହାର
ଦେଖାନ୍ତି
।
ସେମାନେ
ଧୀରସ୍ଥିର
ଭାବରେ
କଥାବାର୍ତ୍ତା
କରନ୍ତି
ଓ
ନମ୍ର
ଅଟନ୍ତି
।
ସେମାନେ
ଶାରରୀକ
ଦୃଷ୍ଟିରୁ
ଶକ୍ତିଶାଳୀ
।
ସେମାନେ
ନାଚ
ଓ
ଚିତ୍ରାଙ୍କନରେ
ପାରଦର୍ଶୀ
।
ସେମାନେ
କାନ୍ଦନ୍ତି
ନାହିଁ
।
ସେମାନେ
ଗଣ୍ଡଗୋଳ
କରନ୍ତି
।
ସେମାନେ
ଖେଳରେ
ପୋଖତ
।
ସେମାନଙ୍କୁ
ରାନ୍ଧିବା
ଭଲ
ଜଣା
।
ସେମାନେ
ମନୁଆ
ଓ
ଭାବପ୍ରଧାନ
।
ବାଳିକାମାନେ ବାଳକମାନେ
୧ ୧
୨ ୨
୩
୩
୪ ୪
୫ ୫
ଏବେ
ତୁମେ
ଶିକ୍ଷକଙ୍କର
ସାହାଯ୍ୟ
ନେଇ
ଦେଖ
ଯେ
କିଏ
କେଉଁ
ବାକ୍ୟକୁ
କେଉଁ
ବିଭାଗରେ
ରଖିଛନ୍ତି
।
ପିଲମାନେ
କାହିଁକି
ଯେ
ଏପରି
କଲେ
ସେ
ବିଷୟରେ
ଆଲୋଚନା
କର
।
ତୁମେମାନେ
ପୁଅପିଲାମାନଙ୍କ
ପାଇଁ
ଯେଉଁ
ସବୁ
ଗୁଣଗୁଡ଼ିକ
ଲେଖିଲ,
ସେହିସବୁ
ଗୁଣଗୁଡ଼ିକ
କଅଣ
ସେମାନଙ୍କର
ଜନ୍ମଜାତ
ଅଟେ
?
|
ତୁମେ
ଏହି ବାକ୍ୟଟିକୁ ଦେଖ – “ସେମାନେ
କାନ୍ଦନ୍ତି ନାହିଁ” । ତୁମେ
ଦେଖିଥିବ ଯେ ଏହି ଗୁଣଟିକୁ ପୁଅ
ପିଲା ଓ ପୁରୁଷଲୋକଙ୍କ ସହିତ
ଯୋଡ଼ିଦିଆଯାଏ । ହେଲେ ଶିଶୁ ବା
ବାଳକ ଅବସ୍ଥାରେ ପୁଅପିଲାମାନେ
ତଳେ ପଡ଼ି ଆଘାତ ପାଇଲେ,
ତାଙ୍କର
ବାପା ମାଆ ଓ ପରିବାରର ଅନ୍ୟଲୋକମାନେ
ତାଙ୍କୁ ସାନ୍ତ୍ୱନା ଦେବାପାଇଁ
କହନ୍ତି,
“କାନ୍ଦନା
। ତୁ ପୁଅପିଲା ପରା । ପୁଅପିଲାମାନେ
ସାହସୀ ହେବା କଥା । ସେମାନେ
କାନ୍ଦନ୍ତି ନାହିଁ ।” ଯେତେବେଳେ
ପିଲାମାନେ ବଡ଼ ହୁଅନ୍ତି,
ସେମାନେ
ବିଶ୍ୱାସ କରିବାକୁ ଲାଗନ୍ତି ଯେ
ପୁଅପିଲାମାନେ କାନ୍ଦନ୍ତି ନାହିଁ
। ଏପରିକି କାନ୍ଦିବାର ଇଚ୍ଛା
ହେଲେ ମଧ୍ୟ ସେମାନେ ନିଜକୁ
ରୋକିଦିଅନ୍ତି । ସେମାନେ ଏକଥା
ମଧ୍ୟ ବିଶ୍ୱାସ କରିବାକୁ ଆରମ୍ଭ
କରନ୍ତି ଯେ କାନ୍ଦିବା ଦୁର୍ବଳତାର
ଲକ୍ଷଣ ଅଟେ । ଉଭୟ ପୁଅ ଓ ଝିଅ
ପିଲାଙ୍କୁ ରାଗ ମାଡ଼ିଲେ କି କଷ୍ଟ
ହେଲେ ସେମାନଙ୍କୁ କାନ୍ଦିବାକୁ
ଇଚ୍ଛା ହୁଏ । ହେଲେ ବଡ଼ ହେଲାବେଳକୁ
ପୁଅପିଲାମାନେ ଏ କଥା ଶିଖିଯାଇଥାଆନ୍ତି
କିମ୍ବା ନିଜକୁ ଶିଖାଇ ଦେଇଥାଆନ୍ତି
ଯେ ସେମାନେ କାନ୍ଦିବା ଉଚିତ ନୁହେଁ
। ନ ହେଲେ ଲୋକେ ତାଙ୍କ ଉପରେ ହସିବେ
କିମ୍ବା ଥଟ୍ଟା କରିବେ । ତେଣୁ
ସେମାନେ ନିଜକୁ ଅନ୍ୟମାନଙ୍କ
ଆଗରେ କାନ୍ଦିବାରୁ ରୋକନ୍ତି ।
ପୁଅ ପିଲାମାନେ ଏମିତି କରନ୍ତି; ଝିଅ ପିଲାମାନେ ଏମିତିଆ : ଆମେ ଏହିପରି ବାକ୍ୟଗୁଡ଼ିକୁ ନିରନ୍ତର ଶୁଣୁ । ଚିନ୍ତା ନ କରି ଏଗୁଡ଼ିକୁ ଗ୍ରହଣ ମଧ୍ୟ କରିଦେଉ । ଆମେ ଏକଥା ମଧ୍ୟ ବିଶ୍ୱାସ କରିବାକୁ ଆରମ୍ଭ କରୁ ଯେ ଆମକୁ ସେହିପରି ଭାବରେ ଆଚରଣ ମଧ୍ୟ କରିବାକୁ ହେବ । ଆମ ଚାରିପଟେ ସମାଜ ତିଆରି କରିଥିବା ଛାଞ୍ଚ ଭିତରେ ଆମେ ସବୁ ପୁଅ ଓ ଝିଅଙ୍କୁ ଖାପ ଖୁଆଇବାକୁ ଚାହୁଁଛୁ ।
ପୁଅ ପିଲାମାନେ ଏମିତି କରନ୍ତି; ଝିଅ ପିଲାମାନେ ଏମିତିଆ : ଆମେ ଏହିପରି ବାକ୍ୟଗୁଡ଼ିକୁ ନିରନ୍ତର ଶୁଣୁ । ଚିନ୍ତା ନ କରି ଏଗୁଡ଼ିକୁ ଗ୍ରହଣ ମଧ୍ୟ କରିଦେଉ । ଆମେ ଏକଥା ମଧ୍ୟ ବିଶ୍ୱାସ କରିବାକୁ ଆରମ୍ଭ କରୁ ଯେ ଆମକୁ ସେହିପରି ଭାବରେ ଆଚରଣ ମଧ୍ୟ କରିବାକୁ ହେବ । ଆମ ଚାରିପଟେ ସମାଜ ତିଆରି କରିଥିବା ଛାଞ୍ଚ ଭିତରେ ଆମେ ସବୁ ପୁଅ ଓ ଝିଅଙ୍କୁ ଖାପ ଖୁଆଇବାକୁ ଚାହୁଁଛୁ ।
ସେମାନେ
ଧୀରସ୍ଥିର
ଭାବରେ
କଥାବାର୍ତ୍ତା
କରନ୍ତି
ଓ
ନମ୍ର
ଅଟନ୍ତି
।
ସେମାନେ
ଭଲ
ବ୍ୟବହାର
ଦେଖାନ୍ତି
।
ତୁମେ
ଉପରୋକ୍ତ ବାକ୍ୟଗୁଡ଼ିକୁ ନେଇ
ଏଗୁଡ଼ିକ କିପରି ଝିଅ ପିଲାଙ୍କ
ପାଇଁ ଉପଯୋଗ କରାଯାଏ,
ସେକଥାର
ଆଲୋଚନା କର । ଝିଅପିଲାମାନଙ୍କର
ଏହି ସବୁ ଗୁଣଗୁଡ଼ିକ ଜନ୍ମଜାତ
ନା ସେମାନେ ଏଗୁଡ଼ିକ ଅନ୍ୟମାନଙ୍କଠାରୁ
ଶିଖନ୍ତି ?
ଯେଉଁ
ଝିଅ ମାନେ ନମ୍ର ନୁହନ୍ତି ଓ
ଦୁଷ୍ଟାମି କରନ୍ତି,
ତୁମେ
ସେମାନଙ୍କ ବିଷୟରେ କଅଣ ଭାବ ?
|
ଆମେ ଯେବେ ଲୋକମାନଙ୍କୁ ଗୋଟିଏ ଖୋପ ଭିତରେ ରଖିବାକୁ ଚେଷ୍ଟା କରୁ, ସେଥି ଫଳରେ ଆମେ ଧରାବନ୍ଧା ଚିତ୍ରଟିଏର ନିର୍ମାଣ କରୁ । ଲୋକମାନେ ଯେତେବେଲେ କହନ୍ତି ଯେ ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ଦେଶ, ଧର୍ମ, ଲିଙ୍ଗ, ବର୍ଣ୍ଣ ଓ ଆର୍ଥିକ ଶ୍ରେଣୀର ଲୋକେ ‘କୃପଣ’, ‘ଅଳସୁଆ’, ‘ଅପରାଧି’, କିମ୍ବା ‘ବୁଦ୍ଧୁ’, ସେମାନେ ଧରାବନ୍ଧା ଚିତ୍ର ଦେଇ ସେଇ ଲୋକମାନଙ୍କୁ ଦେଖୁଛନ୍ତି । ସବୁ ଦେଶ, ସବୁ ଧର୍ମ, ସବୁ ଗୋଷ୍ଠୀ, ତାହା ଧନୀ ହେଉ କି ଗରୀବ, ଲୋକେ ନାରୀ ହୁଅନ୍ତୁ କି ପୁରୁଷ, କୃପଣ ଓ ବଦାନ୍ୟ ଲୋକ ସବୁଆଡ଼େ ଅଛନ୍ତି । ଗୋଟିଏ ଗୋଷ୍ଠୀର କିଛି ଲୋକ ଗୋଟିଏ କାଟର ବୋଲି ସମସ୍ତେ ଯେ ସେମିତି ହେବ ସେପରି କଥା ତ ନୁହେଁ । ଆମେ କାହିଁକି ସେପରି ଚିନ୍ତା କରିବା ।
ଧରାବନ୍ଧା ଚିତ୍ର ଯୋଗୁଁ ଆମେ ଆଉ ଜଣେ ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ଲୋକଙ୍କୁ, ଅନ୍ୟମାନଙ୍କ ଠାରୁ ଭିନ୍ନ, ତଥା ସ୍ୱତନ୍ତ୍ର ବିଶେଷ ଗୁଣ ଓ ଯୋଗ୍ୟତା ସମ୍ପନ୍ନ ବ୍ୟକ୍ତି ଭାବରେ ଦେଖିପାରୁନାହିଁ । ଧରାବନ୍ଧା ଚିତ୍ରଗୁଡ଼ିକ ଗୋଟିଏ ନକସା ବା ପ୍ରକାର ଭିତରେ ସମସ୍ତଙ୍କୁ ମାଡ଼ିମକଚି ଭରତି କରି ଦିଅନ୍ତି । ଏହି ଧରାବନ୍ଧା ଚିତ୍ରର ପ୍ରଭାବ ଆମ ସମସ୍ତଙ୍କ ଉପରେ ପଡ଼େ । ସେଗୁଡ଼ିକ ଆମେ ଅନେକ ଜିନିଷ ଯାହାକୁ କି ବହୁତ ଭଲ ଭାବରେ କରିପାରନ୍ତୁ, ସେସବୁକୁ କରିବାରୁ ରୋକେ ।
ବି.ଦ୍ର. - ଏହି ଲେଖାଟି ଏନ.ସି.ଇ.ଆର୍.ଟି. ଛାପିଥିବା ଷଷ୍ଠ ଶ୍ରେଣୀ ପାଇଁ ଉଦ୍ଦିଷ୍ଟ ସମାଜ ବିଜ୍ଞାନ ପାଠ୍ୟପୁସ୍ତକ 'ସୋସିଆଲ୍ ଆଣ୍ଡ୍ ପଲିଟିକାଲ ଲାଇଫ୍ - ୧' ର ଦ୍ୱିତୀୟ ଅଧ୍ୟାୟର ସମ୍ପାଦିତ ଓ ଅନୁଦିତ ଅଂଶ ।
No comments:
Post a Comment