ଭାଷା ଓ ଜାତୀୟତା
ଗୋପବନ୍ଧୁ ଦାଶ
୧୯୫୧ ମସିହାରେ ଭାରତର ପ୍ରଶାସନିକ ମାନଟିତ୍ର ଫଟୋ କ୍ରେଡ଼ିଟ - ୱିକିମିଡିଆ କମନ୍ସ୍ |
ଆଜି
ସମସ୍ତେ ଭାରତୀୟ ଜାତୀୟତା ନମନ୍ତେ
ବ୍ୟାକୁଳ । ସମ୍ୱାଦ ପତ୍ରରେ
ଆଲୋଚନା ହେଉଅଛି,
ସଭାସମିତିରେ
ବକ୍ତୃତା ହେଉଅଛି କାବ୍ୟନାଟକ
ଉପନ୍ୟାସଦିରେ ରୂପକ ଛଳରେ ସୂଚନା
ଦିଆଯାଉଅଛି- କିପରି
ଭାରତ-ଜାତୀୟତା
ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ହେବ । ଅନେକେ
ଭାରତ-ଜାତୀୟତା
ଏକାବେଳକେ ଅସମ୍ଭବ ବୋଲି ହତାଶ ।
କେହି କେହି କେବଳ ଅତୀତ ଆଡ଼କୁ
ଚାହିଁଅଛନ୍ତି ପ୍ରେରଣା ପାଇବା
ଲାଗି । ଅନ୍ୟ କେତେକଙ୍କର କେବଳ
ଭବିଷ୍ୟତ ଉପରେ ଆଶା । କେହି ନିଜ
ଭିତରକୁ ଚାହିଁ ପ୍ରାଚୀନ ସଭ୍ୟତାକୁ
ମାନୁଅଛନ୍ତି, କେହି
ପୁଣି ପରମୁହଁକୁ ଚାହିଁଛନ୍ତି
ଏବଂ କେବଳ ପଶ୍ଚିମ ଉପରେ ଭରସା
ରଖିଅଛନ୍ତି ।
ପ୍ରକୃତରେ
ଜାତୀୟ ସମସ୍ୟା ଭାରତ ପକ୍ଷେ ବଡ
ଗୁରୁତର । କେତେ ପ୍ରଦେଶ ପ୍ରତି
ପ୍ରଦେଶରେ ପୁଣି କେତେ ବ୍ୟବହାର
ଗତ ପାର୍ଥକ୍ୟ । ତହିଁରେ ପୁଣି
ଅସଙ୍ଖ୍ୟ ପ୍ରକାର ଶ୍ରେୟ ସ୍ୱାର୍ଥର
ବିବାଦ । ଏପରି ସ୍ଥଳେ କୁମାରିକାର
ହିମାଳୟ ସହିତ କିଛି ସମ୍ପର୍କ
ଅଛି ବୋଲି ଭାବିବାକୁ ବେଳେବେଳେ
ସାହସ ପାଏ ନାହିଁ । ପୂର୍ବେ ଭାରତର
ପ୍ରତ୍ୟେକ ପ୍ରଦେଶର ଅନେକ ବିଷୟରେ
ସ୍ୱାତନ୍ତ୍ର୍ୟ ଥିଲା । ଯାତାୟାତର
ତେତେ ସୁବିଧା ନଥିଲା । ଗୋଟିଏ
ପ୍ରଦେଶ ବନ ଜଙ୍ଗଲ ନଦୀ ଆଦି
ସ୍ୱାଭାବିକ ସୀମାଦ୍ୱାରା ଆବଦ୍ଧ
ଥିଲା । ତେଣୁ କାଳକ୍ରମେ ସେ ପ୍ରତ୍ୟେକ
ପ୍ରଦେଶର ଇତିହାସ ସାହିତ୍ୟ,
ଭାଷା,
ଲୋକ-ବ୍ୟବହାର
ଆଦି ସ୍ୱତନ୍ତ୍ର ହେବା ସ୍ୱାଭାବିକ ।
କିନ୍ତୁ
ବିଶେଷତ୍ୱ ଏହି ଯେ,
ମୂଳ
ଆର୍ଯ୍ୟସଭ୍ୟତା ମେରୁଦଣ୍ଡ ରୂପେ
ରହିଥିଲା । ଆର୍ଯ୍ୟ ଋଷିମାନେ
ବୁଝିଥିଲେ ଭାବ, ଏବଂ
ତେଣୁ ଭାଷାର ଏକତା ମାନବ ପ୍ରାଣର
ମିଳନ ପକ୍ଷେ ଏକମାତ୍ର ପନ୍ଥା ।
ମାନବ ଆକୃତି ପ୍ରକୃତିରେ ଭିନ୍ନ
ହୋଇପାରେ, ଭିନ୍ନ
ଜଳବାୟୁରେ ବଢିପାରେ । ତେବେ ତାର
ଅନ୍ୟ ମାନବ ସହିତ ମିଳନ କେଉଁଠାରେ ?
ଭାବରେ
ଚିନ୍ତାରେ ସ୍ଥୂଳତଃ ସଭ୍ୟତାରେ ।
ଭାରତରେ ଆର୍ଯ୍ୟ ଉପନିବେଶ ବଢିଲା ।
କ୍ରମେ ସୁରସେନ ବା ମହାରାଷ୍ଟ୍ରର
ଆର୍ଯ୍ୟ ସହିତ ମଗଧ ଆର୍ଯ୍ୟର
ପାର୍ଥକ୍ୟ ଜନ୍ମିଲା ପ୍ରାଦେଶିକ
ସ୍ୱାତନ୍ତ୍ର୍ୟ ବଢ଼ିଲା ମାତ୍ର
ସଂସ୍କୃତ ଭାଷା ଓ ବୈଦିକ ଭାବ ଏ
ବହୁଳ ସ୍ୱାତନ୍ତ୍ର୍ୟ ମଧ୍ୟରେ
ସୁନ୍ଦର ସୁଦୃଢ଼ ଏକତା ରଖିଥିଲା
ଏବଂ ଆଜିଯାଏ ରଖିଛି । ଦ୍ରାବିଡ଼
ସଙ୍ଗେ ଆର୍ଯ୍ୟର ସଙ୍ଘର୍ଷ ହେଲା ।
ସେ କ୍ରମେ ଆର୍ଯ୍ୟଭାଷା ଆର୍ଯ୍ୟଭାବ
ଏବଂ ଆର୍ଯ୍ୟସଭ୍ୟତା ଗ୍ରହଣ କଲେ ।
ପରିମାଣରେ ଦ୍ରାବିଡ଼ ଆର୍ଯ୍ୟ
ସଙ୍ଗେ ଏକା ବେଳକେ ମିଶିଗଲା ।
ଆଜି
ଭାରତର ପ୍ରାଦେଶିକ ସ୍ୱାତନ୍ତ୍ର୍ୟ
କ୍ରମେ ନଷ୍ଟ ହୋଇଯାଉଅଛି । ନଷ୍ଟ
ହୋଇ କି ଭାରତ ମହାଜାତୀୟ ଏକତା
ଆଡ଼କୁ ଯାଉଅଛି ? ନା
ବରଂ ପ୍ରତ୍ୟେକ ପ୍ରଦେଶରେ ଶତ
ନୂତନ ସ୍ୱାର୍ଥ ଓ ସ୍ୱାତନ୍ତ୍ର୍ୟର
ସୃଷ୍ଟି ହେଉଅଛି । ଯାତାୟାତର
ସୁବିଧା ହୋଇଅଛି । ପ୍ରଦେଶମାନଙ୍କର
ପରସ୍ପର ସହିତ ସମ୍ପର୍କ ବଢୁଅଛି ।
ଏକ ପ୍ରଦେଶରେ କେବଳ ଏକ ଜାତୀୟ
ଲୋକ ଆଉ ଏବେ ନାହାନ୍ତି । ନାନା
ବର୍ଣ୍ଣ, ଧର୍ମ, ସମାଜର
ଲୋକେ ଏକ ସ୍ଥାନରେ ଅଧିବାସ
କରୁଅଛନ୍ତି । ସେମାନେ ନିଜ ନିଜର
ଭାଷା, ଭାବ
ବ୍ୟବହାର, ରୀତିନୀତି
ସମାଜ ସାହିତ୍ୟ ଇତିହାସ ସବୁକୁ
ସଙ୍ଗେ ଘେନି ଆସୁଅଛନ୍ତି,
ତାହା
ସବୁ ଛାଡ଼ିବାକୁ ଆଦୌ ପ୍ରସ୍ତୁତ
ନୁହନ୍ତି । କାର୍ଯୋପଲକ୍ଷେ ବା
ଘଟନାସୂତ୍ରେ ଯେଉଁ ସ୍ଥାନ ବା
ପ୍ରଦେଶରେ ବାସ କଲେ ସେଠାରେ
ସଭ୍ୟତା ସାହିତ୍ୟ ଭାଷା ଆଦିକୁ
ନିଜର ବୋଲି ଗ୍ରହଣ କରିବାକୁ
କୁଣ୍ଠିତ ହେଉଅଛନ୍ତି । ତେବେ ଆଉ
ପ୍ରାଦେଶିକ ଏକତା ସମ୍ଭବ ହେବ
କିପରି ? ଭାରତୀୟ
ଜାତୀୟତା ତ ଦୂରର କଥା ।
ଯେଉଁ
ଭାଷା ଭାବ ଓ ସଭ୍ୟତାର ଏକତାରେ
ପ୍ରାଦେଶିକ ସ୍ୱାତନ୍ତ୍ର୍ୟ
ମଧ୍ୟରେ ଭାରତୀୟ ସଭ୍ୟତା ଆଜିଯାଏ
ଜୀବିତ ରହିଅଛି,
ଉପସ୍ଥିତ
କ୍ଷେତ୍ରରେ ପ୍ରାଦେଶିକ ସଭ୍ୟତାର
ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱ ରକ୍ଷା ନିମନ୍ତେ
ସେହି ପନ୍ଥା ଅବଲମ୍ୱନ କରିବାକୁ
ହେବ । ଟିକିଏ ତଳେଇ ଦେଖିଲେ ଦେଖାଯିବ
ଭାବ ଓ ସଭ୍ୟତାର ମୂଳରେ ଭାଷା ।
ଭାଷାର ଏକତା ଥିଲେ ଭାବର ଏକତା
ସୁନିଶ୍ଚିତ । ସୁତରାଂ ସଭ୍ୟତା
ମୂଳରେ ଭାଷା । ଭାଷାର ଏକତା ଥିଲେ
ଭାବର ଏକତା ସୁନିଶ୍ଚିତ । ସୁତରାଂ
ସଭ୍ୟତା ଏକ ନହୋଇ ଅନ୍ୟଥା ହୋଇ
ନପାରେ । ପୃଥିବୀର ଆଧୁନିକ ସମସ୍ତ
ସଭ୍ୟ ଦେଶ ଏହି ନୀତି ଗ୍ରହଣ
କରୁଅଛନ୍ତି । ଆମେରିକାର
ଯୁକ୍ତରାଷ୍ଟ୍ରରେ ନାନା ଜାତିର
ଲୋକେ ବାସ କରନ୍ତି । ଇଂରାଜୀ,
ଜର୍ମାନ,
ପର୍ତ୍ତୃଗୀଜ
ସବୁ ଜାତିର ଲୋକେ ଅଛନ୍ତି ।
ପ୍ରତ୍ୟେକ ପ୍ରଦେଶର ଆଇନ କାନୁନ
ବିଧି ବ୍ୟବସ୍ଥା ପୃଥକ୍ । କିନ୍ତୁ
ସେ ସମସ୍ତେ ଇଂରାଜୀ ଭାଷାକୁ
ରାଜ୍ୟର ଭାଷା ରୂପେ ଗ୍ରହଣ
କରିଅଛନ୍ତି । ଇଂରାଜୀ ଭାଷା
ସ୍ୱୀକାର ନ କରିବା ଯାଏ କାହାରିକୁ
ଯୁକ୍ତରାଷ୍ଟ୍ରରେ ପ୍ରଜାର ଅଧିକାର
ଦିଆଯାଏ ନାହିଁ । ସମସ୍ତ ରାଜ୍ୟର
ଏକ ଭାଷା ପ୍ରଚଳିତ ହେବାରୁ
ପ୍ରାଦେଶିକ ନାନା ପାର୍ଥକ୍ୟ
ଥିଲେ ସୁଦ୍ଧା ସମଗ୍ର ରାଜ୍ୟରେ
ଗୋଟିଏ ଜାତୀୟ ଭାବ ନିରନ୍ତର
ଜାଗ୍ରତ ରହିଅଛି ।
ଆଜିକାଲି
ଭାରତର ଏକ ଏକ ପ୍ରଦେଶରେ ନାନାବିଧ
ଲୋକେ ଅଛନ୍ତି କ୍ରମେ ଆଉ ନୂତନ
ସମ୍ପ୍ରଦାୟ ଓ ସମାଜ ଲୋକେ ମିଶୁଛନ୍ତି ।
କୌଣସି
ସ୍ଥାନରେ ପୂର୍ବର ଅବିମିଶ୍ରଣ
ନାହିଁ । ଏହି ନାନାବିଧ ଲୋକଙ୍କ
ମଧ୍ୟରେ ଏକତା ରକ୍ଷା କରିବାକୁ
ହେଲେ ସେ ସମସ୍ତଙ୍କର ସେହି ଦେଶଭାଷା
ଗ୍ରହଣ କରିବା ଉଚିତ । ତାହେଲେ
ସେମାନଙ୍କର ଭାବ ଓ ଚିନ୍ତାରେ
ସାମଞ୍ଜସ୍ୟ ଆସିବ । ସେ ପ୍ରଦେଶର
ସଂସ୍କୃତି ସାହିତ୍ୟ,
ଇତିହାସ
ଆଦିକୁ ସେମାନେ ନିଜର କରିନେବେ
ଏବଂ ସେ ପ୍ରଦେଶ ଓ ତାହାର ଅତୀତ
ଓ ଭବିଷ୍ୟତରେ ସେ ସମସ୍ତଙ୍କର
ଆସ୍ଥା ଓ ମମତା ଜନ୍ମିବ । ଯେତେ ଦୂର
ସମ୍ଭବ ଏକ ଭାଷା ପ୍ରଚଳିତ ସ୍ଥାନମାନ
ଏକ ଶାସନାଧୀନରେ ନ ଆସିଲେ ଏ
ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ ସିଦ୍ଧ ହୋଇପାରିବ
ନାହିଁ ।
(ସତ୍ୟବାଦୀ, ୧ମ ଭାଗ, ୬ଷ୍ଠ ଖଣ୍ତ ୧୯୧୫ ଜୁନ)
No comments:
Post a Comment