ଶିକ୍ଷା ଓ ଶାସନ
ଗୋପବନ୍ଧୁ ଦାଶ
ଆଜରବାଇଜାନର ବାକୁ ଠାରେ ୧୬୪୬ ମସିହାରେ ସ୍ଥାପିତ ଏକ ମଦରସା ବା ସ୍କୁଲ ଫଟୋ କ୍ରେଡ଼ିଟ - ୱିକିମିଡିଆ କମନ୍ସ୍ |
କାହାରି
କାହାରି ଆଶଙ୍କା,
ଶିକ୍ଷା
ଶାସନର ଅନ୍ତରାୟ । କେବଳ ରାଜ୍ୟ
ଶାସନ ନୁହେଁ, ସମାଜ-ଶାସନ,
ଧର୍ମ-ଶାସନ
ସକଳ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଶୃଙ୍ଖଳା ଏବଂ
ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ବିଧିକୁ ନ ମାନିବା
ଶିକ୍ଷାର ପ୍ରକୃତି । ମାନବ ସମାଜର
ଆଦିମ ଅବସ୍ଥାରେ ସମାଜ ନିୟନ୍ତାମାନଙ୍କର
ଏ ଭାବ ନଥିଲା । ସେ କାଳେ ସକଳ ବିଷୟରେ
ସମାଜର ନିୟନ୍ତା ଥିଲେ ଜଣେ ରାଜା ।
ଅଶିକ୍ଷିତ ପ୍ରଜାପୁଞ୍ଜ ପଶୁ ପରି
ଥିଲେ । ସେମାନଙ୍କୁ ସେହି ପଶୁ
ଅବସ୍ଥାରେ ସେମାନଙ୍କର ନାୟକ
ହେବାରେ ବିଶେଷ ଗୌରବ କଅଣ ?
ସୁତରାଂ
ମାନବର ପଶୁତ୍ୱ ଦୂର କରି ମନୁଷ୍ୟତ୍ୱ
ପ୍ରକାଶ କରିବା ଲାଗି ରାଜାଙ୍କର
ସର୍ବଥା ଯତ୍ନ ଥିଲା । ଏହି ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ
ଅକାତରରେ ଅର୍ଥ ବ୍ୟୟ ମଧ୍ୟ ହେଉଥିଲା ।
ଅଜ୍ଞାନ ଅନିଚ୍ଛୁକ ଲୋକ ସାଧାରଣଙ୍କ
ମଧ୍ୟରେ ଏହି ଆଦିମ ଅବସ୍ଥାରେ
ଶିକ୍ଷା ପ୍ରଚାର ପେ କି ଦୁରୂହ
ବ୍ୟାପାର ହୋଇଥିବ ତାହା ଏ ଯୁଗରେ
ଅନେକେ କଳ୍ପନାରେ ଆଣିବା କଷ୍ଟ ।
କିନ୍ତୁ ଏବେ ସୁଦ୍ଧା କୌଣସି କୌଣସି
ଅତି ଅନୁନ୍ନତ ସ୍ଥାନରେ ଲୋକଶିକ୍ଷା
ନିମନ୍ତେ ଯେଉଁମାନେ ଯତ୍ନ କରୁଛନ୍ତି,
ସେମାନେ
କେତେକ ପରିମାଣରେ ତାହା ଅନୁଭବରେ
ଆଣିପାରନ୍ତି । ସେତେବେଳେ ଶିକ୍ଷା
କେବଳ ଅବୈତନିକ ନଥିଲା ଉପଯୁକ୍ତ
ଭାବରେ ପୁରସ୍କୃତ ହେଉଥିଲା ।
ଛାତ୍ରମାନଙ୍କର
ଗ୍ରାସାଚ୍ଛାଦନ ଚଳିବା ଲାଗି
ରାଜ୍ୟର ବୃତ୍ତି ଖଞ୍ଜା ଥିଲା ।
ଶିକ୍ଷା ନିମନ୍ତେ ଶିକ୍ଷାର କେବଳ
ଆଦର ହେଉଥିଲା ।
ଏହି ଆଦିମ
ଶିକ୍ଷାବିଧାନରୁ ପ୍ରାଚୀନ ଭାରତର
ଗୁରୁକୁଳ ଓ ପରବର୍ତ୍ତୀ କାଳର
ଅସଙ୍ଖ୍ୟ ମଠ ଓ ପାଶ୍ଚାତ୍ୟ ଦେଶର
ଚର୍ଚ୍ଚ ଏବଂ ତତ୍ସଂଲଗ୍ନ
ବିଦ୍ୟାଳୟମାନଙ୍କର ଉତ୍ପତ୍ତି ।
ଶିକ୍ଷାପ୍ରଭାବରେ
ମାନବର ନୈସର୍ଗିକ ଅନ୍ତନିର୍ହିତ
ଶକ୍ତି ବିକାଶ ପାଇବା ସ୍ୱାଭାବିକ ।
ସ୍ୱାଧୀନ ଚିନ୍ତା ମାନବର ପ୍ରକୃତି
ଓ ବିଶିଷ୍ଟ ଅଧିକାର ଏହା ମାନବର
ମାନବତ୍ୱ । ଏହି ମାନବତ୍ୱର ବିକାଶରେ
ସମାଜରେ ମତଭେଦ ଆବଶ୍ୟମ୍ଭାବୀ ।
କ୍ରମେ ମନୁଷ୍ୟର ପ୍ରଶ୍ନ କରିବାର
ପ୍ରବୃତ୍ତି ଜନ୍ମିଲା । ସେ ପ୍ରତ୍ୟେକ
କାର୍ଯ୍ୟର କାରଣ ଖୋଜିଲା ପ୍ରତ୍ୟେକ
ଘଟଣାର ହେତୁ ପଚାରିଲା ପ୍ରତ୍ୟେକ
ବିଧାନର ପ୍ରୟୋଜନୀୟତା ପରୀକ୍ଷା
କଲା ଏବଂ ପ୍ରତ୍ୟେକ ପ୍ରତିଷ୍ଠାନର
ମୂଳ ଅନୁସନ୍ଧାନ କଲା । ଫଳରେ
ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ଶାସନ ଉପରେ ହାତ
ବାଜିଲା ନିଜ କ୍ଷମତା ବିଷୟରେ
ପ୍ରଶ୍ନ ବା କାର୍ଯ୍ୟର ସମାଲୋଚନା
ମନୁଷ୍ୟକୁ ଭଲ ଲାଗେ ନାହିଁ ।
ସୁତରାଂ ମନୁଷ୍ୟର ଜିଜ୍ଞାସା
ପ୍ରବୃତ୍ତିର ପ୍ରଭାବରେ ଶାସନର
ବିପଦ ଆଶଙ୍କା ଉପସ୍ଥିତ ହେଲା ।
ଧର୍ମାନୁଶାସକମାନଙ୍କର ଧର୍ମ
ଲୋପ ଆଶଙ୍କା,
ସମାଜନାୟକମାନଙ୍କର
ସାମାଜିକ ବିଶୃଙ୍ଖଳାର ଆଶଙ୍କା,
ରାଜ୍ୟ-ଶାସକଙ୍କର
ରାଷ୍ଟ୍ର ବିପ୍ଳବ ଆଶଙ୍କା ।
ଯୁଗେ
ଯୁଗେ ମାନବ ଇତିହାସ ପୁନରାବୃତ୍ତି
ଘଟୁଛି । ସହସ୍ର ସହସ୍ର ବର୍ଷ
ପୂର୍ବେ ଭିନ୍ନଭିନ୍ନ ଦେଶର
ଆଦିମାନବ ସମାଜରେ ଯେ ଆଶଙ୍କା
ଉପସ୍ଥିତ ନିୟନ୍ତାମାନଙ୍କର ଆଜି
ମଧ୍ୟ ସୁସଭ୍ୟମାନବ ସମାଜରେ ସେହି
ଆଶଙ୍କା । ଶାସନ ନିୟନ୍ତାମାନଙ୍କର
ମାନବର ଜିଜ୍ଞାସା ପ୍ରବୃତ୍ତି
ପ୍ରତି ସେହି ଭୀତି,
ଦୁରାଗ୍ରହ
ପ୍ରକାଶ ପାଉଅଛି । ସ୍ଥିତିଶୀଳତା
ଜଗତର ଧର୍ମ ନୁହେଁ । ଶିକ୍ଷାର
ପରିମାଣରେ ମନୁଷ୍ୟ ଉନ୍ନତିରୁ
ଉନ୍ନତତର ଅବସ୍ଥାକୁ ଅଗ୍ରସର
ହେବା ନିମନ୍ତେ ସର୍ବଦା ବ୍ୟାକୁଳ ।
ମାନବ ହୃଦୟର ଏହି ଐଶ୍ୱରିକ ଅସନ୍ତୋଷ
ମାନବ ସଭ୍ୟତାର ନିଦାନ । ଶିକ୍ଷା
ଏହି ଐଶ୍ୱରିକ ଅସନ୍ତୋଷର ଉଦ୍ଦୀପକ ।
ମାତ୍ର ଅଳ୍ପାଧିକ ପରିମାଣରେ ସକଳ
ଶାସନର ପ୍ରକୃତି ସ୍ଥିତିଶୀଳ ।
ସମାଜର ଉନ୍ନତି ପିପାସା ଦାବୀ
ଅନୁରୂପ ଚରିତାର୍ଥ କରିବା ଲାଗି
ଶାସନ ସବୁବେଳେ ପ୍ରସ୍ତୁତ ହୁଏ
ନାହିଁ । ଫଳରେ ଶିକ୍ଷା ଏବଂ ଶାସନ
ମଧ୍ୟରେ ଉଣାଅଧିକେ ଟଣାଟଣି ବରାବର
ଲାଗି ରହିଛି । କିନ୍ତୁ ଶିକ୍ଷାର
ଜୟ ଅବଶ୍ୟମ୍ଭାବୀ । ପୁଣି ଶିକ୍ଷାର
ଜୟ ହିଁ ଶାସନ ଉପରେ ଶିକ୍ଷାର ଏପରି
ପ୍ରଭାବ ନଥିଲେ, ମାନବ
ସଭ୍ୟତା ଆଜି ଏ ଅବସ୍ଥାକୁ କଦାପି
ଆସି ନଥାନ୍ତା ।
ଶାସନ
ଉପରେ ଶିକ୍ଷାର ଏହି କଲ୍ୟାଣକର
ପ୍ରଭାବ ପୃଥିବୀରେ ସଭ୍ୟ ଜାତିମାନେ
ହୃଦୟଙ୍ଗମ କରିଅଛନ୍ତି । ତେଣୁ
ପ୍ରାୟ ସମସ୍ତ ପାଶ୍ଚାତ୍ୟ ସଭ୍ୟ
ଦେଶ ଏବଂ ବିଧାତା ଫଳରେ ଅର୍ଦ୍ଧଶତାବ୍ଦୀରୁ
ଉଣା ସମୟ ମଧ୍ୟରେ ଜାପାନ ଯେ ଫଳ
ଲାଭ କରିଅଛି, ପ୍ରାୟ
ସମସ୍ତ ଶିକ୍ଷିତ ଭାରତବାସୀ
ଜାଣନ୍ତି । ଭାରତର ସକଳ ପ୍ରକାର
ଉନ୍ନତିରେ ଲୋକସାଧାରଣଙ୍କ
ନିରକ୍ଷରତା ଏବଂ ଜଡ଼ତା ପ୍ରଧାନ
ଅନ୍ତରାୟ । ଗାଁ ପରିଷ୍କାର ରଖିବାକୁ
କହିଲେ ଅଶିକ୍ଷିତ ଗ୍ରାମବାସୀ
ଶୁଣନ୍ତି ନାହିଁ । ସମବାୟ ଋଣପାଣ୍ଠି
ଉଦ୍ୟମ ଏମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ଆଶାନୁରୂପ
ସଫଳ ହୋଇଥିବାରୁ ନାହିଁ । ଟିକା
ଘେନିବା ଲାଗି ଏ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ
ଆପତ୍ତି ମଧ୍ୟ ଶୁଣାଯାଏ ।
ଲୋକସାଧାଋଣଙ୍କ ଅଜ୍ଞତା ହେତୁ
ପ୍ରତ୍ୟେକ ସ୍ଥାନୀୟ ଶାସନ
କର୍ତ୍ତାଙ୍କର କେତେ ସଦଭିପ୍ରାୟ
ବ୍ୟର୍ଥ ହେଉଅଛି । ଜଡ଼ ଅଶିକ୍ଷିତ
ପ୍ରଜାପୁଞ୍ଜର ଶାସନରେ କିଛି
କୃତିତ୍ୱ ନାହିଁ ତହିଁରେ ଶାସନର
ଗୌରବ ନାହିଁ । ମାତ୍ର ସମୟରେ ବିପଦର
ଆଶଙ୍କା । ଶିକ୍ଷିତ ପ୍ରଜାମାନେ
ଶାସନ ନୀତିରେ ଅସନ୍ତୁଷ୍ଟ ହେଲେ
ଯେ ଆପତ୍ତି ବା ଆନ୍ଦୋଳନ କରନ୍ତି
ତାହା ବିଧିସଙ୍ଗତ ଓ ଶାସନ ଶୃଙ୍ଖଳାର
ସୀମାବଦ୍ଧ । ସେମାନେ ତର୍କଯୁକ୍ତି
ଶୁଣନ୍ତି, ତର୍କ
ଯୁକ୍ତି ଦ୍ୱାରା ନିଜ ପକ୍ଷ ସମର୍ଥନ
କରନ୍ତି । ସଂଯମ ଶିକ୍ଷାର ନିତ୍ୟ
ସହଚର । ସୁତରାଂ ଶିକ୍ଷିତମାନଙ୍କର
ସକଳ ପ୍ରକାର ଆନ୍ଦୋଳନ ସଂଯମ
ସହକାରେ ପରିଚାଳିତ । ତହିଁରେ
ଶାସନର ହଠାତ୍ ବିପଦ ବା ବିଶୃଙ୍ଖଳାର
ଭୟ ନାହିଁ । ମାତ୍ର ଅଜ୍ଞ ଅଶିକ୍ଷିତମାନଙ୍କ
ଆନ୍ଦୋଳନ ଏହାର ଠିକ ବିପରୀତ ।
ସହିଲାବେଳେ ସେମାନେ ପଶୁ ପରି
ସହନ୍ତି, ମାତିଲାବେଳେ
ପଶୁ ପରି ଉନ୍ମତ୍ତ ହୋଇ ଉଠନ୍ତି ।
କାର୍ଯ୍ୟରେ ବିଚାର ବା ସଂଯମ କଦର୍ଥ
କରି ତଦ୍ଦ୍ୱାରା ଏପରି ଉତ୍ତେଜିତ
ହୁଅନ୍ତି ଯେ ତର୍କ ଯୁକ୍ତି ବା
କାରଣ କାହିଁରେ ବୁଝନ୍ତି ନାହିଁ ।
ଶିକ୍ଷିତ ଅଶିକ୍ଷିତଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ
ଏପରି ପାର୍ଥକ୍ୟ ଦେଖି କିଏ କହିବ
ଯେ ଶିକ୍ଷା ଶାସନର ଅନ୍ତରାୟ ?
ଶାସନର
ଅନ୍ତରାୟ ହୋଇପାରେ ମାତ୍ର ଶାସନ
ଉନ୍ନତିର ସହାୟ ।
ଅତ୍ୟନ୍ତ
ଦୁଃଖର କଥା ଅନେକ କ୍ଷମତାଶାଳୀ
ପଦସ୍ଥ ଲୋକନିୟନ୍ତା ଶିକ୍ଷା
ଓ ଶାସନର ସାପେକ୍ଷତା ବୁଝନ୍ତି
ନାହିଁ । ଉଭୟ ମଧ୍ୟରେ ଲୋକନିୟନ୍ତା
ଶିକ୍ଷା ଓ ଶାସନର ସାପେକ୍ଷତା
ବୁଝନ୍ତି ନାହିଁ । ଉଭୟ ମଧ୍ୟରେ
ବିରୋଧ ଦେଖନ୍ତି । ଲୋକେ ଶିକ୍ଷିତ
ହେଲେ ତାଙ୍କ କ୍ଷମତାକୁ ମାନିବେ
ନାହିଁ । ଏହା ହିଁ ସେମାନଙ୍କର
ପ୍ରଧାନ ଭୟ । କିନ୍ତୁ ସେମାନେ
ଦୂର ଭବିଷ୍ୟତ ଦେଖିପାରନ୍ତି
ନାହିଁ ।
ଲୋକନିୟନ୍ତାମାନେ
ସେହି ଅନୁପାତରେ ଶିକ୍ଷିତ ଉନ୍ନତ
ଏବଂ ଉଦାର ହେବା ଆବଶ୍ୟକ । ସମାଜରେ
ଧର୍ମରେ ରାଜାରେ ବା ଜୀବନର ଯେ
କୌଣସି କ୍ଷେତ୍ରରେ ଶାସନ ଶୃଙ୍ଖଳା
ଅବଶ୍ୟ ରହିବ । ଏହି ଶୃଙ୍ଖଳା
ମଧ୍ୟରେ ମାନବ ସ୍ୱାଧୀନତା ଓ
ସଭ୍ୟତା ଅଗ୍ରସର ହେବ । ସମାଜ ଏହି
ଶୃଙ୍ଖଳା ଗ୍ରହଣ କରିବା ଦିନୁ
ଯଥାର୍ଥରେ ସଭ୍ୟତା ଓ
ସ୍ୱାଧୀନତାର ଆରମ୍ଭ । ଶିକ୍ଷା
ଏହି ଶୃଙ୍ଖଳାର ପରିସର ବଢ଼ାଇବାକୁ
ଲୋଡେ ମାତ୍ର । ଏହି ପରିସର ବଢିଲେ
ସଭ୍ୟତା ଓ ସ୍ୱାଧୀନତା କ୍ଷେତ୍ର
ପ୍ରଶସ୍ତତର ହୁଏ । କ୍ରମଉନ୍ନତି
ମାନବ ସଭ୍ୟତା ଓ ସ୍ୱାଧୀନତାର
ଧର୍ମ । ଏହା କ୍ରମେ ଅଗ୍ରସର ହେଉଅଛି,
ହେବ ।
ଏହାର ଗତିରୋଧ କରିବାର ଶକ୍ତି
କାହାରି ନାହିଁ । ସମୟ ବୁଝି ଶୃଙ୍ଖଳା
ଶିଥିଳ ନ କଲେ ଲୋକ ଶକ୍ତିର
ସ୍ୱାଭାବିକ ବିକାଶ ଏବଂ ଲୋକ
ହୃଦୟର ସ୍ୱାଭାବିକ ଆକାଂକ୍ଷା ନିମନ୍ତେ
କ୍ଷେତ୍ର ପ୍ରଶସ୍ତତର ନ କଲେ
ସଭ୍ୟତା-ସ୍ରୋତର
ପ୍ରଖର ବେଗ ଶୃଙ୍ଖଳା ସମ୍ଭାଳିବା
ଅସମ୍ଭବ । ସଭ୍ୟତାର ଗତିରୋଧ କରି
ବେଳେବେଳେ ଏ ଶୃଙ୍ଖଳା ଛିଣ୍ଡିଯିବାର
ମାନବ ଇତିହାସରେ ଦେଖାଯାଇଛି,
ରାଷ୍ଟ୍ର
ବିପ୍ଳବ ଧର୍ମ ବିପ୍ଳବ ସମାଜ-ବିପ୍ଳବ
ଘଟିଛି । ସୁଖର କଥା ପରିବର୍ତ୍ତିତ
ଅବସ୍ଥା ଶୃଙ୍ଖଳା ଦ୍ୱାରା ପୁଣି
ଆପେ ଆପେ ଆବଦ୍ଧ ହୋଇ ଆସିଅଛି ।
ଶୃଙ୍ଖଳା ରହିଲା ମାତ୍ରେ ଯେଉଁ
ଲୋକନିୟନ୍ତାଙ୍କ ହାତରେ ଥିଲା, ତାଙ୍କର ଅନୁଦାରତା ଓ ପୁରୋଦୃଷ୍ଟିର
ଅଭାବରୁ ତାହା ତାଙ୍କ ହାତରୁ ଯାଇ
ଅନ୍ୟ ଶକ୍ତିର ଆଶ୍ରୟ କଲା ।
ଯାହା
ହେଉ ଶିକ୍ଷା ଏବଂ ଶାସନ ମଧ୍ୟରେ
ଟିକିଏ କଷାକଷି ହେବାରେ କିଛି ଯେ
ଲାଭ ନାହିଁ, ଏହା
ଏକାବେଳେକେ କୁହାଯାଇ ନ ପାରେ ।
ଶିକ୍ଷାର ଉନ୍ନତି ଉନ୍ମୃଖତା
ପ୍ରଥମାବସ୍ଥାରେ ପ୍ରାୟ ସର୍ବତ୍ର
ଉଚ୍ଛୃଙ୍ଖଳତା ରୂପରେ ପ୍ରକାଶ
ପାଇଥାଏ । ସ୍ଥିତିଶୀଳ ଶାସନଶୃଙ୍ଖଳାରୁ
ଧକା ପାଇ ଏହା କ୍ରମେ ସଂଯମ ଶିକ୍ଷା
କରେ । ଆଦ୍ୟଉଦ୍ଦାମ ଭାବ କ୍ରମେ
ସଙ୍କୁଚିତ ହୁଏ । ସ୍ୱଚ୍ଛନ୍ଦ
ଭାବୁକତା ବାସ୍ତବ ଜଗତର କାଠିନ୍ୟ
ଅନୁଭବ କରେ । ଏ ଉଭୟର ସଙ୍ଘର୍ଷ ଫଳରେ
ସଭ୍ୟତାର ଗଢି ଦୃଢ଼ ଧୀର ଏବଂ
ସୁନିଶ୍ଚିତ ହୁଏ । ଆମ୍ଭମାନଙ୍କର
ଏହି ପୁରାତନ ଜଗତ ଅଦ୍ୟାପି
ବାଲ୍ୟାବସ୍ଥାରେ ଅଛି । ଭବିଷ୍ୟତରେ
ଏହାର ସମ୍ମୁଖରେ ଅସଙ୍ଖ୍ୟ ସମ୍ଭାବନା
ଅଛି । ଏହା ଏକା ଦିନକେ ଦଉଡ଼ି
ଦଉଡ଼ି ଉନ୍ନତିର ଚରମ ସୀମାରେ
ପହଞ୍ଚି ଜୀବନ ସାଙ୍ଗ କରିବ ନାହିଁ ।
ପ୍ରତି ପଦରେ ଏହାକୁ ଅସଙ୍ଖ୍ୟ
ବାଧାବିଘ୍ନର ସମ୍ମୁଖୀନ ହେବାକୁ
ପଡ଼ୁଅଛି । ସେ ସବୁକୁ ଅତିକ୍ରମ
କରିବାରେ ଏହାର ଦୃଢ଼ତା ସମ୍ପାଦିତ
ହେଉଅଛି, ଆୟୁ
ବଢ଼ୁଅଛି ସଭ୍ୟତାର ପ୍ରତ୍ୟେକ
ଅବସ୍ଥା ସାନ୍ଦ୍ର ଓ ସୁଗଠିତ
ହେଉଅଛି ଏବଂ ପରବର୍ତ୍ତୀ ଉନ୍ନତତର
ଅବସ୍ଥା ନିମନ୍ତେ ପଥ ପରିଷ୍କାର
ହେଉଅଛି ।
(ସତ୍ୟବାଦୀ,
୩ୟ
ଖଣ୍ଡ, ୫ମ
ଓ ୬ଷ୍ଠ ଖଣ୍ଡ-୧୯୧୮)
No comments:
Post a Comment