ଛାତ୍ରଜୀବନ ଗଠନରେ ଗୋପବନ୍ଧୁ : ଗୁରୁକୁଳ
ଗୋପବନ୍ଧୁ ଦାଶ
ଆର୍ଯ୍ୟସମାଜର ଗୁରୁକୁଳରେ ଛାତ୍ର ଫଟୋ କ୍ରେଡ଼ିଟ - ୱିକିମିଡିଆ କମନ୍ସ୍ |
ବର୍ତ୍ତମାନ
ଅବସ୍ଥାରେ ଆମ୍ଭମାନଙ୍କ ଦେଶରେ
ଯାହା ଯାହା ବଡ ଦରକାରୀ ଶିକ୍ଷା
ତହିଁ ମଧ୍ୟରେ ସର୍ବପ୍ରଧାନ ଅଟେ
। କିନ୍ତୁ ଭାରତର ଶିକ୍ଷା ଅନ୍ୟାନ
ଦେଶର ଶିକ୍ଷାଠାରୁ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ
ପୃଥକ । ଭାରତର ପ୍ରାଚୀନ ଯୁଗରେ
ଛାତ୍ରମାନେ ଶିକ୍ଷା କରୁଥିଲେ
- କେବଳ
ଶିକ୍ଷାଲାଭ ନିମନ୍ତେ । ପାଣ୍ଡିତ୍ୟ,
ଜ୍ଞାନ
ବ୍ୟତୀତ ଅଧ୍ୟୟନର ଆଉ କିଛି
ସ୍ପର୍ଶସୁଲଭ ଲକ୍ଷ୍ୟ ନଥିଲା ।
ବହୁ ଶ୍ରମରେ ଉପାର୍ଜିତ ବିଦ୍ୟାକୁ
ଲୋକେ ଅର୍ଥ ସଙ୍ଗରେ ବିନିମୟ ବା
ବିକ୍ରିୟ କରୁ ନଥିଲେ । ସକଳ ଶ୍ରେଣୀର
ଶିକ୍ଷାର ଆଦର୍ଶ ଥିଲା ସରଳ ଜୀବନ
ସଙ୍ଗେ ଉଚ୍ଚ ଚିନ୍ତା । ଏହି ସରଳ
ଜୀବନ ନିମନ୍ତେ ବାଳକମାନେ ନିଜ
ନିଜର କ୍ରିୟାପୁଞ୍ଜ କଠୋର
ନିୟମଦ୍ୱାରା ପରିଚାଳିତ କରୁଥିଲେ।
ନଗରଜୀବନ ଭାରତର ପ୍ରଥା ନୁହେଁ ।
ସୁତରାଂ ଛାତ୍ରମାନେ ନଗରରେ
ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ବିଦ୍ୟାଳୟରେ ଅଧ୍ୟୟନ
କରୁନଥିଲେ । ସେମାନେ ପଲ୍ଲୀରେ
ବନ ମଧ୍ୟରେ ଗୁରୁଙ୍କ ଆଶ୍ରମରେ
ରହି ସେହିଠାରେ ଜୀବନର ସମସ୍ତ
ବିଦ୍ୟାଭ୍ୟାସ କରୁଥିଲେ । ବନର
ଫଳମୂଳ ପ୍ରଭୃତି ସୁଖଲଭ୍ୟ ଦ୍ରବ୍ୟରେ
ସେମାନଙ୍କର ଉଦର ପୂରଣ ହେଉଥିଲା ।
ଗୁରୁ ଯେ ଛାତ୍ରମାନଙ୍କର କେବଳ
ଅଧ୍ୟୟନ ନିୟନ୍ତ୍ରିତ କରୁଥିଲେ
ତାହା ନୁହେଁ ଚରିତ୍ର ଗଠନରେ ଗୁରୁ
ପ୍ରଧାନ ସହାୟ ଥିଲେ । ପିତୃମାତୃସୁଲଭ
ଏପରି ଭାବରେ ଲାଳିତ ପାଳିତ ଓ
ନିୟନ୍ତ୍ରିତ ହୋଇଗଲା ଭତ୍ତାରେ
ବାଳକମାନେ ସଂସାରରେ ପ୍ରବେଶ
କରୁଥିଲେ । ସେତେବେଳେ ପ୍ରତ୍ୟେକ
ବ୍ୟକ୍ତିର ଚତୁର୍ଦ୍ଦଗରେ ନିଷ୍ଠାର
ସତ୍ୟର ଧର୍ମର ଜ୍ଞାନର ଗୋଟିଏ
କ୍ଷୁଦ୍ରମଣ୍ଡଳୀ । ଆହୁରି ପୁଣି
ଅଧ୍ୟାପନାରେ ଅର୍ଥ ଗ୍ରହଣ ନଥିଲା ।
ଅଧ୍ୟୟନରେ ଅର୍ଥ ବ୍ୟୟ ହେଉ ନଥିଲା ।
ସୁତରାଂ ପ୍ରତ୍ୟେକ ବାଳକ ନିଜର
ଇଚ୍ଛା ଓ ଅଭିରୁଚି ଅନୁସାରେ
ଶିକ୍ଷା ପାଇପାରୁଥିଲା ।
ବର୍ତ୍ତମାନ
କିନ୍ତୁ ଏ ସବୁ ବଦଳି ଯାଇଅଛି ।
ଭାରତରେ ଶିକ୍ଷାର ସେ ପୁଣ୍ୟ ଆଦର୍ଶ
ଆଉ ନାହିଁ । ଅଧ୍ୟାପନାରେ ସେ
ସ୍ନେହ, ପ୍ରୀତି,
ଆଦର
ନାହିଁ କି ଅଧ୍ୟୟନରେ ସେ ନିଷ୍ଠା
ସେ ସରଳତା ଆଉ ନାହିଁ । ପାଶ୍ଚାତ୍ୟ
ସଙ୍ଘର୍ଷରେ ପ୍ରାଚ୍ୟ ଆଦର୍ଶର ଯେ
ଘୋର ପରିବର୍ତ୍ତନ ଘଟିଛି ଶିକ୍ଷା
ପ୍ରଣାଳୀର ପରିବର୍ତ୍ତନ ହିଁ
ତହିଁ ମଧ୍ୟରେ ପ୍ରଥମ । ଭାରତରେ
ପାଶ୍ଚାତ୍ୟ ଅନୁଷ୍ଠାନମାନଙ୍କର
ଅନୁକରଣ କରାଯାଉଛି । କିନ୍ତୁ ଏ
ଅନୁକରଣରେ କଦାପି ଭାରତର ମୁକ୍ତି
ହେବ ନାହିଁ । ଭାରତ ପୃଥିବୀର
ଅନ୍ୟାନ୍ୟ ଦେଶମାନଙ୍କଠାରୁ
ପୃଥକ । ବର୍ତ୍ତମାନ କେବଳ ଅନୁକରଣ
କରି ସେହି ଅନ୍ୟାନ୍ୟ ଦେଶମାନଙ୍କ
ସଙ୍ଗେ ମିଶିଯିବା ଭାରତ ପକ୍ଷରେ
ସହଜ ହୋଇପାରେ, କିନ୍ତୁ
ତାହାହେଲେ ଭାରତର ସେ ମହତ୍ତ୍ୱ
ସେ ବିଶେଷତ୍ତ୍ୱ ବହୁ ଯୁଗବ୍ୟାପୀ
ସେ ସରସତା କ୍ରିୟାକଳାପ ଓ ଜୀବନ
ନୀତିରେ ଅନ୍ୟାନ୍ୟ ଆଦର୍ଶ ନିଜର
ସଭ୍ୟତା ମଧ୍ୟରୁ ଉଦ୍ଘାଟିତ
କରିବାର ଭାରତର ସେ ପୁଣ୍ୟ ଅଧିକାର
ଆଉ ବେଶି ଦିନ ରହିବ ନାହିଁ । ନାନା
ଆପଦ-ବିପଦରେ
ବାରମ୍ୱାର ବିଜାତୀୟମାନଙ୍କ
ଆକ୍ରମଣ ମଧ୍ୟରେ ଭାରତ ଏତେକାଳ
ନିଜର ଯେଉଁ ଆଦର୍ଶ ଓ ଜଗତର ଶିକ୍ଷଣୀୟ
ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ତ୍ୱ ଅକ୍ଷୁର୍ଣ୍ଣ ରଖିଅଛି
ତାହା ଲେପ ପାଇଯିବ । ଏଥି ପାଇଁ
ବର୍ତ୍ତମାନ ଭାରତବାସୀର କର୍ତ୍ତବ୍ୟ
ସେହି ପ୍ରାଚୀନ ଶିକ୍ଷାପ୍ରଣାଳୀ
ପୁଣି ଯେପରି ଦେଶରେ ଚଳେ ସେ ବିଷୟରେ
ଯତ୍ନବାନ ହେବା ।
ସୁଖର
ବିଷୟ ଏ ଦିଗରେ ଚେଷ୍ଟାର ଆରମ୍ଭ
ଭାରତରେ ଦେଖାଯାଇଅଛି ପଞ୍ଜାବର
ଆର୍ଯ୍ୟସମାଜ କିପରି ଏକ ମହତ ଆୟୋଜନରେ ବ୍ରତୀ ହୋଇଅଛନ୍ତି
ତାହା ବୋଧହୁଏ ଅନେକଙ୍କୁ ଜଣା
ଅଛି । ଆର୍ଯ୍ୟ ସମାଜ ସ୍ୱାମୀ
ଦୟାନନ୍ଦ ସରସ୍ୱତୀଙ୍କ ଦ୍ୱାରା
ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ । ଏହି ସମାଜର ଲୋକମାନେ
ସକଳ ବିଷୟରେ ହିନ୍ଦୁମାନଙ୍କ
ସଙ୍ଗେ ସମାନ । ତେବେ ବୈଦିକ ଯୁଗର
ପରବର୍ତ୍ତୀ ଆଚାର ଅନୁଷ୍ଠାନ
ଜାତିଭେଦ, ପ୍ରତିମାପୂଜା
ପ୍ରଭୃତି କେତେକ କଥା ମାନନ୍ତି
ନାହିଁ । ସ୍ୱାମୀ ଦୟାନନ୍ଦ
ସରସ୍ୱତୀଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ପ୍ରବର୍ତ୍ତିତ
ବିଧାନ ଓ ବୈଦିକ ଧର୍ମ ଏମାନେ
ସବୁଠାରେ ପ୍ରଚାର କରନ୍ତି । ପ୍ରାୟ
ପାଞ୍ଚ ବର୍ଷ ପୂର୍ବେ କାହାନଚନ୍ଦ୍ର
ବର୍ମା ନାମକ ଜଣେ ଆର୍ଯ୍ୟ ସମାଜର
ପ୍ରଚାରକ ଓଡିଶାରେ ଆସି କେତେଗୋଟି
ବକ୍ତୃତା ଦେଇଥିଲେ । ରେଙ୍ଗୁନ
ମାନ୍ଦ୍ରାଜ, କଲିକତା
ପ୍ରଭୃତି ସହରରେ ଆର୍ଯ୍ୟସମାଜର
ଶାଖାମାନ ସ୍ଥାପିତ ହୋଇଅଛି ।
ପ୍ରଚାର କରିବା ଏ ଶାଖାମାନଙ୍କର
କାର୍ଯ୍ୟ । ଏହି ଶାଖାମାନଙ୍କରରୁ
ପ୍ରଚାରକମାନେ ଭାରତର ନାନାସ୍ଥାନରେ
ବୁଲି ପ୍ରଚାର କରିବାର ଅନେକଙ୍କୁ
ଜଣାଅଛି ଏବଂ ରାମକୃଷ୍ଠ ସମ୍ପ୍ରଦାୟର
ଲୋକଙ୍କ ପରି ଆମେରିକା,
ଜାପାନ
ପ୍ରଭୃତିରେ ଶାଖା-ସମାଜ
ସ୍ଥାପନ କରିବାର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ
ଏମାନଙ୍କର ଅଛି ବୋଲି ଶୁଣାଯାଏ ।
ଭାରତର
ଯୁବକମାନଙ୍କର ଚରିତ୍ରଗଠନ କାମନାରେ
ଏମାନେ ନାନା ଉପାୟ ଅବଲମ୍ୱନ
କରୁଅଛନ୍ତି । ସ୍କୁଲ କଲେଜ,
ଗୁରୁକୁଳ
ପ୍ରଭୃତିର ପ୍ରତିଷ୍ଠା ସେମାନଙ୍କର
ମଧ୍ୟରୁ କେତେଗୋଟି । ସ୍କୁଲ
କଲେଜର ଛାତ୍ରମାନେ ସାଧାରଣ
ବିଶ୍ୱବିଦ୍ୟାଳୟର ପରୀକ୍ଷା
ନିମନ୍ତେ ପଢିଥାନ୍ତି । ଲହୋରର
ଦୟାନନ୍ଦ ଆଙ୍ଗ୍ଲୋବେଦିକ୍
କଲେଜ, ପଞ୍ଜାବ
ଅନ୍ୟାନ ଉଚ୍ଚ ଇଂରାଜୀ ସ୍କୁଲ
ଜଳନ୍ଧରର କନ୍ୟା ମହାବିଦ୍ୟାଳୟ
ଏହି ଶ୍ରେଣୀର ଅନ୍ତର୍ଗତ । କିନ୍ତୁ
ଗୁରୁକୁଳ ଆଶ୍ରମରେ ରହି ପଢୁଥିବା
ବାଳକମାନେ ଏମାନଙ୍କ ପରି ସାଧାରଣ
ବିଶ୍ୱବିଦ୍ୟାଳୟରେ ପରୀକ୍ଷା
ଦିଅନ୍ତି ନାହିଁ । ସେମାନଙ୍କ
ନିମନ୍ତେ ଅନ୍ୟ ବିଧାନ ଅଛି ।
ଚାକିରୀ ରୂପ ମାପ କାଠିରେ ମାପ
ହେବା ଭଳି ବିଦ୍ୟା ଉପାର୍ଜନ କରିବା
ତାଙ୍କର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ ନୁହେଁ ।
ଭାରତର
ପ୍ରାଚୀନ ମହତ୍ତ୍ୱ ବହୁ ପରିମାଣରେ
ଭାରତୀୟର ବ୍ରହ୍ମଚର୍ଯ୍ୟ ଯୋଗରୁ
ସମ୍ଭବ ହୋଇଥିଲା । ବର୍ତ୍ତମାନ
ସେ ବ୍ରହ୍ମଚର୍ଯ୍ୟର ଚିହ୍ନ ସୁଦ୍ଧା
ଏ ଦେଶରେ ଦେଖାଯାଏ ନାହିଁ । ତାହା
ହିଁ ବର୍ତ୍ତମାନ ଦୁର୍ଗତିର କାରଣ ।
ଗୁରୁକୁଳ ଆଶ୍ରମର ବିଶେଷତ୍ୱ ଏହି
ଯେ ତହିଁରେ କାଣ୍ଡିଠାରେ ଯେଉଁ
ଗୁରୁକୁଳ ଆଶ୍ରମ ସ୍ଥାପିତ ହୋଇଅଛି
ତାହାର କାର୍ଯ୍ୟ ଅତ୍ୟନ୍ତ ପ୍ରଶଂସନୀୟ
। ଏ ପ୍ରବନ୍ଧରେ ସେହି ଆଶ୍ରମ କଥା
କିଛି ଲେଖାଯିବ ।
କୁହାଯାଇଅଛି
ଯେ ଭାରତରେ ଶିକ୍ଷା ପ୍ରଣାଳୀ
ଅନ୍ୟାନ୍ୟ ଦେଶମାନଙ୍କର
ଶିକ୍ଷାପ୍ରଣାଳୀଠାରୁ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ
ଭିନ୍ନ । ପାଶ୍ଚାତ୍ୟ ଦେଶମାନଙ୍କରରେ
ଶିକ୍ଷାମନ୍ଦିର ଗୋଟିଏ ମିଳନ
ମଣ୍ଡପ ସଦୃଶ । ଛାତ୍ର ଓ ଶିକ୍ଷକ
ଉଭୟେ ଦିବସର କେତେକ ସମୟ ଗୋଟିଏ
ଘର ମଧ୍ୟରେ କଟାନ୍ତି । ଏହା
ବର୍ତ୍ତମାନ ଭାରତର ପ୍ରଚଳିତ
ପ୍ରଥା ହୋଇଅଛି । କିନ୍ତୁ ପ୍ରାଚୀନ
ଭାରତର ଶିକ୍ଷା ଦିଆଯାଉଥିଲା
ଗୁରୁଙ୍କ ଗୃହରେ । ବର୍ତ୍ତମାନ
ଆମ୍ଭେମାନେ ଏ କଥା ପାଶୋରି
ପକାଇଅଛୁ ଏବଂ କୌଣସି କ୍ରମେ
ଜାଣିପାରିଲେ ଭାରତର ଅନ୍ୟାନ୍ୟ
ଅନେକ ଅନୁଷ୍ଠାନ ପରି ଏହାକୁ ମଧ୍ୟ
ଅନାଦର କରିଥାଉଁ । ତାହାର କାରଣ କଣ
କଲେ ଗୁରୁଗୃହ ବର୍ତ୍ତମାନ ମଧ୍ୟ
ଦେଶର ସମସ୍ତ ଶିକ୍ଷା ନିମନ୍ତେ
ବିହିତ ବିଧାନ କରିପାରିବ ସେ କଥା
ଆମ୍ଭେମାନେ ବୁଝିପାରୁ ନାହୁଁ ।
କାହାରି କାହାରି ମତ ଯେ ଗୁରୁ-ଗୃହରେ
ଶିକ୍ଷାଦାନର ବ୍ୟବସ୍ଥା ପୁଣି
କରାଗଲେ ଭାରତର ଅମଙ୍ଗଳ ଘଟିପାରେ ।
କିନ୍ତୁ
ବଡ ସୌଭଗ୍ୟ କଥା ଆର୍ଯ୍ୟସମାଜ
ଅନେକଙ୍କର ଏ ଆଶଙ୍କାକୁ ଅମୂଳକ
ବୋଲି ପ୍ରମାଣିତ କରିବାକୁ ସମର୍ଥ
ହୋଇଅଛନ୍ତି ।
ଗୁରୁକୁଳ
ପ୍ରତିଷ୍ଠାମାନଙ୍କର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ
ଅତି ମହତ । ସେମାନେ ଆଶା କରନ୍ତି
ଗୁରୁକୁଳ ବ୍ରହ୍ମଚାରୀ ଛାତ୍ରମାନେ
ଜୀବନକୁ ସଞ୍ଜତ କରି ସବଳ ଓ ଶିକ୍ଷିତ
ହେବେ ଏବଂ ତତ୍ପରେ ତ୍ୟାଗଦ୍ୱାରା
ଦେଶରେ ପୁନାରାୟ ଆର୍ଯ୍ୟ ଆଦର୍ଶ
ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ କରିବେ । ଆହୁରି
ସେମାନଙ୍କର ବିଶ୍ୱାସ ସୁବିବେଚନାର
ସହିତ ଗୃହିତ ପାଶ୍ଚାତ୍ୟଦେଶର
ନିୟନ୍ତ୍ରିତ କ୍ରିୟାକଳାପ ସଙ୍ଗେ
ପ୍ରାଚ୍ୟର ସରଳତା ନ ମିଶିଲେ ଭାରତର
ବହୁମୁଖୀ ଉନ୍ନତି ସାଧିତ ହୋଇପାରିବ
ନାହିଁ । ସୁତରାଂ ଆଶ୍ରମର
ବ୍ରହ୍ମଚାରୀମାନେ ବେଦ ଉପନିଷଦ,
ସାହିତ୍ୟ,
ଦର୍ଶନ
ପ୍ରଭୃତି ସଂସ୍କୃତରେ ପଢିବା
ସଙ୍ଗେ ସଙ୍ଗେ ଇଉରୋପର ଆଧୁନିକ
ଶିକ୍ଷଣୀୟ ବିଷୟମାନ ହିନ୍ଦୀଭାଷାରେ
ଶିକ୍ଷା କରନ୍ତି । ପ୍ରାଚ୍ୟ-ପାଶ୍ଚାତ୍ୟର
ଭାବରାଶି ଏକତ୍ର ମିଳିଲେ ହିଁ
ଉଭୟ ମହାରାଜ୍ୟର ମିଳନ ସମ୍ଭବ ।
ଅନ୍ୟ ପ୍ରକାର ମିଳନର ଚେଷ୍ଟା
ନୈସର୍ଗିକ ନୁହେଁ । ସୁତରାଂ ତାହା
ଅସାଧ୍ୟ ।
ଗୁରୁକୁଳ
ଛାତ୍ରମାନେ କି ଉପାୟରେ ବ୍ରହ୍ମଚର୍ଯ୍ୟ
ପାଳନ କରନ୍ତି ଏବଂ ଜୀବନ ଗଠନ
କରଥାନ୍ତି ଏହା ସମ୍ୟକ ଜଣାଇବାକୁ
ଏଠାରେ ସେମାନଙ୍କର ଦୈନନ୍ଦିନ
କ୍ରିୟାକଳାପର ଗୋଟିଏ କ୍ଷୁଦ୍ର
ବିବରଣ ଦିଆଯିବା ବିହିତ । ଗୁରୁକୁଳର
ବ୍ରହ୍ମଚାରୀମାନେ ଦୁଇ ଶ୍ରେଣୀରେ
ବିଭକ୍ତ । ବୟସ୍କ ଛାତ୍ରମାନେ
ପ୍ରତିଦିନ ସକାଳ ୪ଘଣ୍ଟା ବେଳେ
ଏବଂ ବାଳକ ଛାତ୍ରମାନେ ୪ଘଣ୍ଟା
ଅଧେରେ ନିଦରୁ ଉଠନ୍ତି । ଉଭୟ ସମୟରେ
ଘଣ୍ଟା ବଜାଯାଏ । ତତ୍ପରେ ବ୍ୟାୟାମ
ପ୍ରଭୃତି କରିବାକୁ ହୁଏ । ସେତେବେଳେ
ଉପଯୁକ୍ତ ତତ୍ତ୍ୱାବଧାରକ ସେମାନଙ୍କ
ପାଖରେ ଥାନ୍ତି । ବ୍ୟାୟାମ ପରେ
ଗଙ୍ଗାରେ ସ୍ନାନ କରିବାକୁ ହୁଏ ।
ସ୍ନାନ ବେଳେ ସମସ୍ତେ ସନ୍ତରଣ
କରନ୍ତି ଏବଂ ଏଥିରେ ପ୍ରତିଯୋଗିତା
ମଧ୍ୟ ହୋଇଥାଏ । ହରିଦ୍ୱାରରେ
ଓଡିଶା ଅପେକ୍ଷା ଶୀତର ପ୍ରାବଲ୍ୟ
ଅତ୍ୟନ୍ତ ବେଶି । ସେହି କାରଣରୁ
ବେଶି ଶୀତ ପଡ଼ିଲେ ଛାତ୍ରମାନେ
ସ୍ନାନ ଗୃହରେ ସ୍ନାନ କରନ୍ତି ।
ସ୍ନାନ ପରେ ୫ଘଣ୍ଟା ଅଧେଠାରୁ
୬ଘଣ୍ଟା ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ବ୍ରହ୍ମଚାରୀମାନେ
ସନ୍ଧ୍ୟା, ଅଗ୍ନିହୋତ୍ର
ପ୍ରଭୃତି ଶାସ୍ତ୍ରୀୟ ଯଜ୍ଞାନୁଷ୍ଠାନ
କରନ୍ତି । ତତ୍ପରେ ଦୁଧ ବା ଅନ୍ୟ
କିଛି ଲଘୁ ଆହାର ଖାଇ ୬ଘଣ୍ଟା
୧୫ମିନିଟରୁ ୧୦ଘଣ୍ଟା ଅଧେ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ
ବିଦ୍ୟାଳୟରେ ପଢ଼ାଶୁଣା କରନ୍ତି ।
ପଢ଼ାର ଅବ୍ୟବହିତ ପରେ ଭୋଜନ ।
ସମସ୍ତେ ନିରାମିଷ ଭୋଜନ କରନ୍ତି ।
ଭୋଜନ ଉତ୍ତାରେ ୨ଘଣ୍ଟା ୪୫ମିନିଟ୍
ଯାଏ ବିଶ୍ରାମର ସମୟ । ସେତେବେଳେ
ବୟସ୍କ ଛାତ୍ରମାନେ ପୁସ୍ତକାଳୟରୁ
ପୁସ୍ତକ ପ୍ରଭୃତି ନେଇ ପଢ଼ାଶୁଣା [କରନ୍ତି] ।
ଗ୍ରୀଷ୍ମକାଳରେ ପଢ଼ାଶୁଣାର ସମୟ
ଘଣ୍ଟେ ଦୁଇଘଣ୍ଟା ଊଣା କରି ଦିଆଯାଏ ।
ସନ୍ଧ୍ୟାବେଳେ ପିଲାମାନେ ନାନାପ୍ରକାର
ଖେଳରେ ଯୋଗ ଦିଅନ୍ତି । ତତ୍ପରେ
ପୁଣି ଆହ୍ନିକ ଅଗ୍ନିହୋତ୍ର
ପ୍ରଭୃତି କରିବାକୁ ହୁଏ ଏବଂ ଏହାର
ଠିକ୍ ପରେ ଭୋଜନ । ଭୋଜନ ଉତ୍ତାରୁ
ଏବଂ ରାତି ୯ଘଣ୍ଟା ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ
ଦିନର ପାଠ ଆବୃତ୍ତି କରାଯାଏ ।
୯ଘଣ୍ଟାବେଳେ ଶୋଇବାର ନିୟମ ।
ସାନ ପିଲାମାନେ ଅଧଘଣ୍ଟା ଆଗରୁ
ଶୋଇଥାନ୍ତି । ଛାତ୍ରମାନଙ୍କୁ
ଦୈନିନ୍ଦିନ କାର୍ଯ୍ୟରେ ଲିପ୍ତ
ରଖିବାକୁ ହୁଏ ଏବଂ ସପ୍ତାହକେ
ଥରେ ଛାତ୍ରମାନେ ନିଜେ ରନ୍ଧନ
କରିଥାନ୍ତି ।
ଗୁରୁକୁଳର
ନୈତିକ ଶିକ୍ଷା ଅତି ସୁନ୍ଦର
ପ୍ରଣାଳୀରେ ଦିଆହୁଏ । ଶିକ୍ଷକମାନଙ୍କ
ସହିତ ସବୁବେଳେ ରହିଲେ ଏବଂ
ଚରିତ୍ରଗଠନ ଉପଯୋଗୀ ନାନା
କାର୍ଯ୍ୟ କଲେ ନୀତିଶିକ୍ଷା ହୁଏ ।
କେବଳ ନୀତିଶିକ୍ଷାଗୁଡିଏ ମୁଖସ୍ଥ
କରି ରଖିଲେ କୌଣସି ବିଶେଷ ଫଳ ହୁଏ
ନାହିଁ । ଗୁରୁକୁଳ ଛାତ୍ରମାନେ
ବାହାରରେ ସମସ୍ତ ଅନିଷ୍ଟକର
ପ୍ରଭାବରୁ ବିଚ୍ଛିନ୍ନ ହୋଇ
ଶିକ୍ଷକମାନଙ୍କ ସଙ୍ଗରେ ଦିନରାତି
କଟାଇଥାନ୍ତି । ସୁଖଦୁଃଖରେ
ଶୟନ-ଜାଗରଣରେ
କ୍ରୀଡ଼ା ପଠନରେ ଗୁରୁ ହିଁ
ଶିଷ୍ୟଙ୍କର ସଖା । ଛାତ୍ରମାନଙ୍କର
ପଢ଼ାଶୁଣା ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟ ପ୍ରଭୃତି
ସକଳ ବିଷୟ ଗୁରୁବର୍ଗ ଏପରି ଦକ୍ଷତାର
ସହିତ ଚଳାନ୍ତି ଯେ ତାଙ୍କର କୌଣସି
କଥାରେ କିଛି ଅଭାବ ରହେନାହିଁ ।
ସବୁଠାରେ ଶୃଙ୍ଖଳା,
ସୌନ୍ଦର୍ଯ୍ୟ
ରାଜତ୍ୱ କରୁଥାଏ । ଲର୍ଡ଼ କର୍ଜନ
ଏହି ଗୁରୁକୁଳର ଭୂୟସୀ ପ୍ରଶଂସା
ତାଙ୍କର ଗୋଟିଏ ବକ୍ତୃତାରେ
କରିଥିଲେ। ବସ୍ତୁତଃ ଗୁରୁ ଯେଉଁଠାରେ
ଶିଷ୍ୟକୁ ସୁଖ ଦୁଃଖ ହର୍ଷ-ଆମୋଦ
ମଧ୍ୟରେ ପରୀକ୍ଷା କରିପାରନ୍ତି
ତାହାର ସମସ୍ତ ଚିତ୍ତବୃତ୍ତିକୁ
ନିୟମିତ କରନ୍ତି ଏବଂ ତାର ଭବିଷ୍ୟତ
ଜୀବନକୁ ନିଜ ଅଙ୍ଗୁଳିରେ ଗଠନ
କରନ୍ତି, ସେହିଠାରେ
ହିଁ ପ୍ରକୃତ ବିଦ୍ୟାଳୟ । ସେହିଠାରେ
ହିଁ ବାଳକ ତାର ଉପଯୁକ୍ତ ଶିକ୍ଷା
ପାଏ ।
(ସତ୍ୟବାଦୀ,
ପ୍ରଥମ
ଭାଗ ପ୍ରଥମ ସଂଖ୍ୟା-୧୯୧୫)
No comments:
Post a Comment