ବିବିଧତାରେ ଏକତା
ଦୁର୍ଗାପୁରରେ ପିଲାମାନଙ୍କ ସହ ଚାଚା ନେହରୁ (ଫଟୋ କ୍ରେଡ଼ିଟ - ୱିକିମିଡିଆ କମନ୍ସ୍) |
ଭାରତର
ବିବିଧତା ସବୁବେଳେ ତାହାର ଶକ୍ତିର
ଏକ ଆଧାର ରୂପେ ପରିଚିତି ପାଇଛି
। ଯେତେବେଳେ ଭାରତକୁ ଇଂରେଜମାନେ
ଶାସନ କରୁଥିଲେ ସେତେବେଳେ ବିଭିନ୍ନ
ସାଂସ୍କୃତିକ,
ଧାର୍ମିକ
ତଥା ଆଞ୍ଚଳିକ ପରିପ୍ରେକ୍ଷୀର
ମହିଳା ଓ ପୁରୁଷମାନେ ମିଶି ବିଦେଶୀ
ଶାସକମାନଙ୍କ ବିରୁଦ୍ଧରେ ଲଢ଼ିବାକୁ
ଏକାଠି ହେଲେ । ଭାରତର ସ୍ୱାଧୀନତା
ଆନ୍ଦୋଳନରେ ଭିନ୍ନଭିନ୍ନ ପ୍ରକାରର
ହଜାର ହଜାର ଲୋକେ ସମ୍ପୃକ୍ତ ଥିଲେ
। ସେମାନେ ମିଶିକରି ସଞ୍ଜୁକ୍ତ
କ୍ରିୟାନ୍ୱୟନ ବିଷୟରେ ନିଷ୍ପତ୍ତି
ନେଉଥିଲେ । ମିଶିକରି ଜେଲ ଯାଉଥିଲେ
। ଆଉ ମିଶିକରି ଇଂରେଜମାନଙ୍କୁ
ବିରୋଧ କରିବାର ନୂଆନୂଆ ଉପାୟ
ମଧ୍ୟ ଖୋଜିକରି ବାହାର କରୁଥିଲେ
। ମଜାର କଥା ହେଲା ଯେ ବ୍ରିଟିଶମାନେ
ଭାବୁଥିଲେ ଯେ ଯେହେତୁ ଭାରତୀୟମାନେ
ପରସ୍ପରଠାରୁ ଏତେ ଭାବରେ ଅଲଗାଅଲଗା,
ସେମାନେ
ତାଙ୍କୁ ‘ବିଭାଜନ କରି ଶାସନ କର’
ନ୍ୟାୟରେ ନିଜ ଅଧିକାରରେ ରଖିପାରିବେ
ବୋଲି ଭାବୁଥିଲେ । ମାତ୍ର ଲୋକେ
ଦେଖାଇଦେଲେ ଯେ ସେମାନଙ୍କର
ଭିନ୍ନତା ସତ୍ତ୍ୱେ ବ୍ରିଟିଶମାନଙ୍କ
ବିରୁଦ୍ଧରେ ଲଢ଼େଇରେ ସେମାନେ
ଏକାଠି ହୋଇପାରିବେ ।
ବ୍ରିଟିଶ ଶାସନ କାଳରେ ଅମୃତସରରେ ଜାଲିଆନାୱାଲା ବାଘ ଗଣହତ୍ୟା ସଙ୍ଗଠିତ ହୋଇଥିଲା । ଏଥିରେ ଜଣେ ବ୍ରିଟିଶ ଜେନେରାଲ ଗୋଟିଏ ବିରାଟ ଶାନ୍ତିପୂର୍ଣ୍ଣ ନିରସ୍ତ୍ର ଗଣସମାବେଶ ଉପରରୁ ଗୁଳିଚାଳନାର ଆଦେଶ ଦେଇ ଅନେକ ଲୋକଙ୍କର ମୃତ୍ୟୁ ଓ ଆଘାତ ଘଟାଇଥିଲେ । ବ୍ରିଟିଶମାନଙ୍କ ବିରୁଦ୍ଧରେ ପ୍ରତିବାଦ କରିବାପାଇଁ, ପୁରୁଷ ଓ ନାରୀ, ହିନ୍ଦୁ, ଶିଖ ଓ ମୁସଲମାନ, ଧନୀ ଓ ଗରୀବ, ସମସ୍ତେ ଏକାଠି ହୋଇଥିଲେ । ଉପରୋକ୍ତ ଗୀତଟି ଏହି ସାହସୀ ଲୋକମାନଙ୍କର ସ୍ମୃତିରକ୍ଷା ପାଇଁ ପ୍ରବନ୍ଧ ଓ ଗାନ କରାଯାଉଥିଲା ।
ସ୍ୱାଧୀନତା ଆନ୍ଦୋଳନ ସମୟରେ ଯେଉଁ ଗୀତ ଓ ପ୍ରତୀକଟିମାନ ନିର୍ମିତ ହେଲେ ତଥା ଉପରକୁ ଉକୁଟିଆସିଲେ, ସେମାନେ ବିବିଧତା ପ୍ରତି ଆମ ଦେଶର ସମ୍ମାନର ସମୃଦ୍ଧ ପରମ୍ପରା ଦିଗରେ ଆମକୁ ନିରନ୍ତର ଚେତାଇ ଦିଅନ୍ତି । ତୁମେ ଭାରତୀୟ ପତାକାର ଇତିହାସ କଅଣ ଜାଣିଛ ? ଏହାକୁ ସବୁଠାରେ ଲୋକେ ବ୍ରିଟିଶମାନଙ୍କ ବିରୋଧର ପ୍ରତୀକ ଭାବରେ ବ୍ୟବହାର କରୁଥିଲେ । ଜବାହାରଲାଲ ନେହେରୁ ତାଙ୍କର ବହି ‘ଭାରତ ଆବିଷ୍କାର’ରେ କହନ୍ତି ଯେ ଭାରତୀୟ ଏକତାକୁ କେହି ବାହାରୁ ଆସି ଲଦିଦେଇନାହିଁ । ‘ ବରଂ ଏହା ଏହାଠାରୁ ଆହୁରି ଗଭୀରତର ଅଟେ । ଏହାର ଖୁଆଡ଼ ଭିତରେ ନାନା ପ୍ରକାରର ଦେଶାଚାର ତଥା ବିଶ୍ୱାସ ନିମନ୍ତେ ସର୍ବାଧିକ ସହିଷ୍ଣୁତା ତଥା ସେଥି ନିମନ୍ତେ ସମ୍ମାନ ତଥା ପ୍ରୋତ୍ସାହନ ସମ୍ଭବ ଥିଲା । ’ନେହେରୁ ହିଁ ‘ବିବିଧତାରେ ଏକତା‘ - ଭାରତ ବିଷୟରେ ଏହି ଉକ୍ତିର ଜନକ ଅଟନ୍ତି ।
ବି.ଦ୍ର. - ଏହି ଲେଖାଟି ଏନ.ସି.ଇ.ଆର୍.ଟି. ଛାପିଥିବା ଷଷ୍ଠ ଶ୍ରେଣୀ ପାଇଁ ଉଦ୍ଦିଷ୍ଟ ସମାଜ ବିଜ୍ଞାନ ପାଠ୍ୟପୁସ୍ତକ 'ସୋସିଆଲ୍ ଆଣ୍ଡ୍ ପଲିଟିକାଲ ଲାଇଫ୍ - ୧' ର ପ୍ରଥମ ଅଧ୍ୟାୟର ସମ୍ପାଦିତ ଓ ଅନୁଦିତ ଅଂଶ ।
ବ୍ରିଟିଶ ଶାସନ କାଳରେ ଅମୃତସରରେ ଜାଲିଆନାୱାଲା ବାଘ ଗଣହତ୍ୟା ସଙ୍ଗଠିତ ହୋଇଥିଲା । ଏଥିରେ ଜଣେ ବ୍ରିଟିଶ ଜେନେରାଲ ଗୋଟିଏ ବିରାଟ ଶାନ୍ତିପୂର୍ଣ୍ଣ ନିରସ୍ତ୍ର ଗଣସମାବେଶ ଉପରରୁ ଗୁଳିଚାଳନାର ଆଦେଶ ଦେଇ ଅନେକ ଲୋକଙ୍କର ମୃତ୍ୟୁ ଓ ଆଘାତ ଘଟାଇଥିଲେ । ବ୍ରିଟିଶମାନଙ୍କ ବିରୁଦ୍ଧରେ ପ୍ରତିବାଦ କରିବାପାଇଁ, ପୁରୁଷ ଓ ନାରୀ, ହିନ୍ଦୁ, ଶିଖ ଓ ମୁସଲମାନ, ଧନୀ ଓ ଗରୀବ, ସମସ୍ତେ ଏକାଠି ହୋଇଥିଲେ । ଉପରୋକ୍ତ ଗୀତଟି ଏହି ସାହସୀ ଲୋକମାନଙ୍କର ସ୍ମୃତିରକ୍ଷା ପାଇଁ ପ୍ରବନ୍ଧ ଓ ଗାନ କରାଯାଉଥିଲା ।
ସ୍ୱାଧୀନତା ଆନ୍ଦୋଳନ ସମୟରେ ଯେଉଁ ଗୀତ ଓ ପ୍ରତୀକଟିମାନ ନିର୍ମିତ ହେଲେ ତଥା ଉପରକୁ ଉକୁଟିଆସିଲେ, ସେମାନେ ବିବିଧତା ପ୍ରତି ଆମ ଦେଶର ସମ୍ମାନର ସମୃଦ୍ଧ ପରମ୍ପରା ଦିଗରେ ଆମକୁ ନିରନ୍ତର ଚେତାଇ ଦିଅନ୍ତି । ତୁମେ ଭାରତୀୟ ପତାକାର ଇତିହାସ କଅଣ ଜାଣିଛ ? ଏହାକୁ ସବୁଠାରେ ଲୋକେ ବ୍ରିଟିଶମାନଙ୍କ ବିରୋଧର ପ୍ରତୀକ ଭାବରେ ବ୍ୟବହାର କରୁଥିଲେ । ଜବାହାରଲାଲ ନେହେରୁ ତାଙ୍କର ବହି ‘ଭାରତ ଆବିଷ୍କାର’ରେ କହନ୍ତି ଯେ ଭାରତୀୟ ଏକତାକୁ କେହି ବାହାରୁ ଆସି ଲଦିଦେଇନାହିଁ । ‘ ବରଂ ଏହା ଏହାଠାରୁ ଆହୁରି ଗଭୀରତର ଅଟେ । ଏହାର ଖୁଆଡ଼ ଭିତରେ ନାନା ପ୍ରକାରର ଦେଶାଚାର ତଥା ବିଶ୍ୱାସ ନିମନ୍ତେ ସର୍ବାଧିକ ସହିଷ୍ଣୁତା ତଥା ସେଥି ନିମନ୍ତେ ସମ୍ମାନ ତଥା ପ୍ରୋତ୍ସାହନ ସମ୍ଭବ ଥିଲା । ’ନେହେରୁ ହିଁ ‘ବିବିଧତାରେ ଏକତା‘ - ଭାରତ ବିଷୟରେ ଏହି ଉକ୍ତିର ଜନକ ଅଟନ୍ତି ।
ବି.ଦ୍ର. - ଏହି ଲେଖାଟି ଏନ.ସି.ଇ.ଆର୍.ଟି. ଛାପିଥିବା ଷଷ୍ଠ ଶ୍ରେଣୀ ପାଇଁ ଉଦ୍ଦିଷ୍ଟ ସମାଜ ବିଜ୍ଞାନ ପାଠ୍ୟପୁସ୍ତକ 'ସୋସିଆଲ୍ ଆଣ୍ଡ୍ ପଲିଟିକାଲ ଲାଇଫ୍ - ୧' ର ପ୍ରଥମ ଅଧ୍ୟାୟର ସମ୍ପାଦିତ ଓ ଅନୁଦିତ ଅଂଶ ।
No comments:
Post a Comment