Sunday, September 16, 2018

ଚରିତ୍ରଂ ହି ପରଂ ବଳଂ” - ୪

ଗୋପବନ୍ଧୁ ଦାସ


ଫଟୋ କ୍ରେଡ଼ିଟ - ୱିକିମିଡିଆ କମନ୍ସ୍ 

ମନୁଷ୍ୟ ପଦେ ପଦେ କ୍ରିୟାର ଗତି ଫେରାଉ ଅଛି । କିନ୍ତୁ ସେ ଫେରାଇବାରେ ଟିକିଏ ବିଶେଷତ୍ୱ ଅଛି । ଇଚ୍ଛାର ସଂଯମରେ ସେ ନିଜକୁ ଗଢ଼ୁ ଅଛି । ସେ ସବୁଥିରେ ମଧ୍ୟ ତାହାର ଗୋଟିଏ ଉପେୟ ବା ଆଦର୍ଶ ଅଛି । ସେହି ଆଦର୍ଶ କଷଟିରେ ମାପି ସେ ତାହାର କ୍ରିୟାପନ୍ଥା ସ୍ଥିର କରୁଅଛି । ଏଠାରେ ମଧ୍ୟ ସୂକ୍ଷ୍ମ ପରୀକ୍ଷା କଲେ ଦେଖା ଯିବ, ସେହି ଭୟ ହିଁ ଇଚ୍ଛା ସଂଯମର ହେତୁ । ଗୋଟିଏ କାର୍ଯ୍ୟ କରିବାକୁ  ହଠାତ୍ ଇଚ୍ଛା ହେଲେ, ସଙ୍ଗେସଙ୍ଗେ ଅଜ୍ଞାତ ଭାବରେ ଆମ୍ଭେମାନେ ଜୀବନର ଆଦର୍ଶ ପ୍ରତି ଦୃଷ୍ଟି ଦେଉ । ଯଦି ଉପସ୍ଥିତ ଈପ୍‌ସିତ କାର୍ଯ୍ୟଟିର ଆମ୍ଭେମାନେ ଜୀବନାଦର୍ଶରୁ ବ୍ୟତିକ୍ରମ ହେବାର ଆଶଙ୍କା ଦେଖୁ, ତେବେ ସେ କାର୍ଯ୍ୟକୁ ଇଚ୍ଛାକୁ ଫେରାଇ ଆଣୁ ।

ସେତେବେଳେ ଆମ୍ଭର ସେହି ଭୟ ହୁଏ ସତ । କିନ୍ତୁ, ଏ ଭୟ ସର୍ବଦା ଠିକ ମରଣର ଭୟ ନୁହେଁ । ଏହାକୁ ବର‌ଂ ନୈତିକ ମରଣର ଭୟ ବୋଲି କୁହା ଯାଇ ପାରେ । କାର୍ଯ୍ୟଟି କରି ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରୁ ଭ୍ରଷ୍ଟ ହେଲେ, ଆମ୍ଭେ ବିଚାରୁ ଜୀବନ ଲକ୍ଷ୍ୟପଥ ହୁଡ଼ି ବିପଥକୁ ଯିବ ଏବଂ ନଷ୍ଟ ହୋଇ ଯିବ । ଅର୍ଥାତ୍, ଆମ୍ଭେ ଯେଉଁ ଜୀବନ ଲାଭ କରିବୁ ବୋଲି ବିଚାରିଛୁ, ସେ ଜୀବନ ପାଇବୁ ନାହିଁ । ଏହି ଈପ୍‌ସିତ ଜୀବନନାଶ ଭୟ ସବୁବେଳେ ଆମ୍ଭେମାନେ ଜୀବନର କ୍ରିୟା ବିଧାନ କରୁଅଛି । 

ସ୍ଥୂଳତଃ ଈପ୍‌ପିତ ଜୀବନର ଶ୍ରୀବୃଦ୍ଧି ସାଧନ କରିବା ହିଁ ଆମ୍ଭମାନଙ୍କର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ । ସେହି ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ ଘେନି ଆମ୍ଭେମାନେ ନିରବଚ୍ଛିନ୍ନ କର୍ମ ପରମ୍ପରାରେ ଜୀବନ ଚଳାଉଅଛୁ । ଆଗରେ ଯେପରିକି ଗୋଟିଏ ଆଦର୍ଶ ଅଛି । ଆମ୍ଭେମାନେ ବିଚାରୁଛୁ ଆମ୍ଭେ ଜୀବନରେ ଏହା ହେବୁ ବା ପାଇବୁ ଏବଂ ସେହି ଆଦର୍ଶ ଲଭିବାକୁ ହିଁ ଜୀବନର ସମସ୍ତ କାର୍ଯ୍ୟ ଲକ୍ଷ୍ୟ କରୁଅଛୁ । ଜୀବନର ସମସ୍ତ କ୍ରିୟା ଓ ଇଚ୍ଛା ସଂଯମର ଲକ୍ଷ୍ୟ ସ୍ୱରୂପ ସେହି ଆଦର୍ଶ ତେବେ କଅଣ ?

ବିଧାତାଙ୍କ ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ବିଧାନରେ ଜୀବନ ହିଁ ଜୀବନର ଆଦର୍ଶ । ବଞ୍ଚି ରହିବା ହିଁ ପ୍ରାଣୀ ମାତ୍ରର ଚରମ ଲକ୍ଷ୍ୟ । ପକ୍ଷାନ୍ତରେ ମରଣ ଜୀବନର ହେୟ ଓ ପରିତ୍ୟାଜ୍ୟ । ପ୍ରାଣୀ ମରଣ ଇଚ୍ଛା କରେ ନାହିଁ । ମରଣ ହିଁ ତାହାର ମୁଖ୍ୟତଃ ଓ ସ୍ଥୂଳତଃ ସମସ୍ତ ଭୟର ହେତୁ । ସେହି ମରଣ ଏଡ଼ିବା ପାଇଁ ତଥା ବଞ୍ଚି ରହିବାର ସୁବିଧା ପାଇଁ ପ୍ରାଣୀ ସବୁବେଳେ ନିଜର ନିତ୍ୟ ସମ୍ୱନ୍ଧ । ପ୍ରାଣୀର ଜୀବନ ସୁଖ ଓ ମରଣ ଦୁଃଖ । ସୁଖ ପାଇଲେ ମନେ ହୁଏ, ଜୀବନର ଅଭିବୃଦ୍ଧି ହେଉ ଅଛି । ଜୀବନ ଓ ମରଣ ସଙ୍ଗେ ସୁଖ ଓ ଦୁଃଖର ନିତ୍ୟ ସମ୍ୱନ୍ଧ । ପ୍ରାଣୀର ଜୀବନ ସୁଖ ଓ ମରଣ ଦୁଃଖ । ସୁଖ ପାଇଲେ ମନେ ହୁଏ, ଜୀବନର ଅଭିବୃଦ୍ଧି ହେଉ ଅଛି । ଦୁଃଖ ପାଇଲେ ମନେ ହୁଏ, ଜୀବନ ନାଶ ପାଉ ଅଛି ।

ସେଥି ପାଇଁ ସୁଖ ହିଁ ଜୀବନର ନିକଟତମ ଉପେୟ । ସମସ୍ତେ ସୁଖ ପାଇବାକୁ ଇଚ୍ଛା କରନ୍ତି । ତେଣୁ ସୁଖ ପାଇବା ପନ୍ଥାରେ ବ୍ୟାଘାତ ହେଲେ କାର୍ଯ୍ୟରୁ ଇଚ୍ଛା ଫେରାଇବାର ଆପାତ ପ୍ରବୃତ୍ତି ମାନବ ମନରେ ହଠାତ୍ ଜାଗି ଉଠେ, କର୍ମହୀନ ହୋଇ ବସି ରହିବାକୁ ସୁଖ ଲାଗେ । ତେଣୁ ଅଳସୁଆ ହେବା ସହଜ ଇଚ୍ଛା । ସେଥିରୁ ଇଚ୍ଛା ଫେରାଇବାକୁ ସାଧନା ଆବଶ୍ୟକ ହୁଏ ।

ଏହି ଆପାତ ସୁଖ ଦୁଃଖ ରୂପ ମାପକାଠିରେ ବିଧାତାଙ୍କ ଜୀବରାଜ୍ୟ ଚଳୁଅଛି । ଜୀବ ମାତ୍ରେ ସୁଖ ଖୋଜୁ ଅଛନ୍ତି । ସୁଖ ପାଇଁ କର୍ମ କରନ୍ତି । ଦୁଃଖ ହେଲେ ତାହାର ନିବୃତ୍ତି ପାଇଁ ବ୍ୟାକୁଳ ହୁଅନ୍ତି ଏବଂ ସେହି ବ୍ୟାକୁଳତାରେ କ୍ରିୟା ବିଧାନ କରନ୍ତି । କ୍ଷୁଧା ଗୋଟିଏ ଦୁଃଖ । ତାହାର ନିବାରଣ ପାଇଁ ଜୀବ ମାତ୍ର ଆହାର ଅନ୍ୱେଷଣ କରି ବୁଲନ୍ତି । ଅତି ଶ୍ରମରେ ଶ୍ରାନ୍ତି ହୁଏ । ସେହି ଶ୍ରାନ୍ତି ଏକ ଦୁଃଖ ତାହାର ନିବାରଣ ପାଇଁ ଜୀବ ବିଶ୍ରାମ ଲୋଡ଼େ ଓ ଶୁଏ । ଏହିପରି ଦୈନନ୍ଦିନ କ୍ରିୟାରେ ଏହି ସାଧାରଣ ବା ସହଜ ଚରିତ୍ର ଦେଖା ଯାଏ । ଏହି ସହଜ ଚରିତ୍ର ହିସାବରେ ଦେଖିଲେ, ମାନବ ଇତର ଜନ୍ତୁ ସଙ୍ଗେ ସମାନ । ମାନବ ଯେତେ କାର୍ଯ୍ୟ କରେ ସବୁଥିରେ ତାହାର ଏହି ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ ଦେଖା ଯାଏ ।

ବି.ଦ୍ର.ଏହି ଲେଖାଟି ସତ୍ୟବାଦୀ ପତ୍ରିକାର ୨ୟ ଖଣ୍ଡରେ୮ମରୁ ୧୨ଶ ସଙ୍ଖ୍ୟାଗୁଡ଼ିକରେ, ୧୯୧୭ମସିହାରେ ଛପା ଯାଇ ଥିଲା । ଏହା ମୂଳତଃ ସତ୍ୟବାଦୀ ବିଦ୍ୟାଳୟର କେତେକ ଉଚ୍ଚ ଶ୍ରେଣୀର ଛାତ୍ରଙ୍କୁ କୁହାଯାଇଥିବା ଉପଦେଶରୁ ସଙ୍ଗୃହିତ 

No comments:

Post a Comment