“ଚରିତ୍ରଂ ହି ପରଂ ବଳଂ” - ୨
ଗୋପବନ୍ଧୁ ଦାସ
ଫଟୋ କ୍ରେଡ଼ିଟ - ୱିକିମିଡିଆ କମନ୍ସ୍ |
ବାଳକମାନେ
ତୁମ୍ଭମାନଙ୍କ ପକ୍ଷରେ ଏ କଥା
ବୁଝିବା ଟିକିଏ କଷ୍ଟସାଧ୍ୟ
ହୋଇ ପାରେ । କିନ୍ତୁ ଭାବ ଦେଖି, ତୁମ୍ଭର କୌଣସି କାରଣରୁ ହେଉ ବା ଲୋଭରେ ହେଉ, କିମ୍ୱା
ଅନ୍ୟର ପ୍ରବର୍ତ୍ତନାରେ ହେଉ, ତୁମ୍ଭେ ସେ କାର୍ଯ୍ୟ କରିବାକୁ
ଗଲ । ହୁଏ ତ କହିଲ ବା ମନେ କଲ, ମୁଁ
ଅନିଚ୍ଛାରେ ଏ କାର୍ଯ୍ୟ କଲି ।
କିନ୍ତୁ ଭାବ ଦେଖି, ଅନିଚ୍ଛାରେ
କଲି ଏ କଥାର ଅର୍ଥ କଅଣ ?
ତୁମ୍ଭର
ତ କାର୍ଯ୍ୟଟି କରିବାକୁ ଇଚ୍ଛା
ନ ଥିଲା; ତୁମ୍ଭେ କରିବାରେ ପ୍ରବର୍ତ୍ତିଲ
କିପରି ?
ଇଚ୍ଛା
ନ ଥିଲା ନୁହେଁ । ତୁମ୍ଭେ ବରଂ
କହି ପାର, ଅନିଚ୍ଛା ସତ୍ତ୍ୱେ ତୁମ୍ଭେ
କାର୍ଯ୍ୟରେ ପ୍ରବର୍ତ୍ତିଲ । ତାହାର
ଅର୍ଥ, ପ୍ରଥମେ ତୁମ୍ଭର କୌଣସି
ପ୍ରକାରେ ଇଚ୍ଛା ସେହି ଆଡ଼କୁ
ହୋଇ ନ ଥିଲା କି ?
ଇଚ୍ଛା
ନ ଥାଇ କାର୍ଯ୍ୟଟି କରି ଅଛ କି?
କାର୍ଯ୍ୟଟି
କରିବାକୁ ଇଚ୍ଛାର ଉଦ୍ରେକ ଆଦୌ
ହୋଇ ନ ଥିଲେ, ତୁମ୍ଭେ ସେ କାର୍ଯ୍ୟ
କରିବାକୁ କେବେ ପ୍ରବର୍ତ୍ତିଥାଆନ୍ତ
କି ?
ଠିକ
ଆଲୋଚନା କରି ଦେଖ ବୁଝିବ, ଭୟରେ
ହେଉ, ଶ୍ରଦ୍ଧାରେ ହେଉ, ଲୋଭରେ
ହେଉ ବା ପ୍ରବର୍ତ୍ତନାରେ ହେଉ, ତୁମ୍ଭେ ପ୍ରଥମେ ମନ ମଧ୍ୟରେ
ଇଚ୍ଛାକୁ ସେହି କାର୍ଯ୍ୟ ଆଡ଼କୁ
ଫେରାଇ ଅଛ ଏବଂ ତତ୍ ପରେ କାର୍ଯ୍ୟ
ହୋଇ ଅଛି । ଇଚ୍ଛାଟି ସେହି ଆଡ଼କୁ
କରି ନ ଥିଲେ କାର୍ଯ୍ୟଟି କରି ପାରି ନ ଥାଆନ୍ତ ।
ଏଠାରେ
ଗୋଟିଏ କଥା ତୁମ୍ଭମାନଙ୍କ
ମନରେ ହୋଇ ପାରେ । କାର୍ଯ୍ୟତଃ
କେବଳ ମନୁଷ୍ୟ ଏକା କରେ ନାହିଁ ।
ପଶୁପକ୍ଷୀ ପ୍ରଭୃତି ସମସ୍ତ ପ୍ରାଣୀ
ସର୍ବଦା କାର୍ଯ୍ୟ କରୁ ଅଛନ୍ତି ।
ଟିକିଏ ବୈଜ୍ଞାନିକ ଦୃଷ୍ଟିରେ
ଦେଖିଲେ ଜଣା ଯିବ, ବୃକ୍ଷଲତାଦି
ସ୍ଥାବର ଜୀବମାନଙ୍କର ଜୀବନ ମଧ୍ୟ
ଆମ୍ଭମାନଙ୍କ ଜୀବନ ପରି ଗୋଟିଏ
ଗୋଟିଏ କର୍ମପରମ୍ପରା । ତେବେ
ସେମାନେ କଅଣ ସମସ୍ତେ ଆମ୍ଭରି ପରି
ଇଚ୍ଛାର ଅଧୀନ ହୋଇ କାର୍ଯ୍ୟ
କରନ୍ତି ? ଏ ପ୍ରଶ୍ନର ଅବଶ୍ୟ
ସନୋଷଜନକ ଉତ୍ତର ନାହିଁ । ପଶୁପକ୍ଷୀ
ପ୍ରଭୃତି ଇତର ଜନ୍ତୁମାନଙ୍କର
ମନର ଗତି କ୍ରିୟାର ମୂଳ ଜାଣିବାର
ଅଧିକାର ମନୁଷ୍ୟର ଅଛି ବୋଲି
କୁହାଯାଇ ନ ପାରେ । ଆମ୍ଭେମାନେ
ନିଜ ଅନୁସାରେ ଅପର ମନୁଷ୍ୟର
କ୍ରିୟାମାନ ମନର ଗତି ଓ ହୃଦୟର
ଭାବ ପ୍ରଭୃତି ଆଲୋଚନା କରି ଯାଉ
ଏବଂ ସେହି ମାନଦଣ୍ଡ ଘେନି ଇତର
ଜନ୍ତୁମାନଙ୍କ ମନ ବିଷୟରେ କେତେକ
କଥା ଅନୁମାନ କରୁ । ମାତ୍ର ସେହି
ଅନୁସାରେ ଯେତିକି ଜଣା ପଡ଼ିବ, ସେତିକିରୁ ମୁଁ ଏଠାରେ କିଞ୍ଚିତ କହିବି ।
ଇତର
ଜନ୍ତୁମାନେ କାର୍ଯ୍ୟ କରନ୍ତି ।
ଇଚ୍ଛା ବିନା କ୍ରିୟା ନାହିଁ ।
କାର୍ଯ୍ୟ କରିବା ପୂର୍ବରୁ ତାଙ୍କ
ଭିତରେ ଇଚ୍ଛାର ଉଦ୍ରେକ ହୋଇ ଥିବ ।
ଇଚ୍ଛା ହୁଏ, ତତ୍ପରେ
ସେମାନେ କାର୍ଯ୍ୟ କରନ୍ତି । କିନ୍ତୁ
ସେ ଇଚ୍ଛାକୁ ନିଜେ ନିଜେ ଚଳାଇବାରେ
ଅଧିକାର ସେମାନଙ୍କର ନ ଥାଏ । ଯାହା
ଯେତେବେଳେ ଇଚ୍ଛା ହେବାର ତାହା
ସମ୍ଭବତଃ ସେମାନଙ୍କ ପାଇଁ ଭଗବାନ
ନିର୍ଦ୍ଦେଶ କରି ରଖି ଅଛନ୍ତି । ଏକ ବିଚିତ୍ର ବିଧାନରେ
ବାଧ୍ୟ ହୋଇ ଯେପରି କି ସବୁ ସେମାନେ
କରୁ ଅଛନ୍ତି । ବିଧାତା ସବୁ କାର୍ଯ୍ୟରେ
ଯେପରି କି ତାଙ୍କ ପନ୍ଥା ନିର୍ଦ୍ଦେଶ
କରି ରଖି ଅଛନ୍ତି; କାହିଁକି, ସେମାନେ
ଜାଣନ୍ତି ନାହିଁ । ଇଚ୍ଛା
ଜନ୍ମେ । ଇଚ୍ଛା ଜନ୍ମିଲେ ତାହା
ନିଜେ ନିଜେ କାର୍ଯ୍ୟରେ ପରିଣତ
ହୁଏ ।
ସେମାନେ ବିଧାତାଙ୍କର କଳ
ପରି । ଆମ୍ଭେ କଳରେ ଚକ ଚଳାଇ ଦେଉ, କଳ ଚାଲେ । ବିଧାତା ସେମାନଙ୍କର
ଇଚ୍ଛା ଚଳାଇ ଦିଅନ୍ତି,
ସେମାନେ
କାର୍ଯ୍ୟ କରନ୍ତି । କ୍ଷୁଧା ହୁଏ.
ଖାଇବାକୁ
ଇଚ୍ଛା ହୁଏ,
ଖାଦ୍ୟ
ଅନ୍ୱେଷଣ କରିବାର ପ୍ରବୃତ୍ତି
ହୁଏ । ସେମାନେ ତାହା କାର୍ଯ୍ୟରେ
କରନ୍ତି । ପେଟ ପୂରିଗଲେ ବିଶ୍ରାମ
କରନ୍ତି । ଡିମ୍ୱ ଦେବାର ସମୟ ହେଲେ
ସେମାନେ ପ୍ରକୃତି ନିୟମରେ ଯେପରିକି
ବସା ତିଆରି କରିବା ପାଇଁ କୁଟାକାଠି
ଖୋଜି ବୁଲନ୍ତି । କୋକିଳର ଡିମ୍ୱ
ଦେବା ସମୟ ହେଲେ ସେ ସେହି ସର୍ଗତନ୍ତ୍ରର
ନିତ୍ୟ ନିୟମରେ ଚାଳିତ ହୋଇ
ଲୁଚି କରି କୁଆ ବସାରେ ଡିମ୍ୱ ରଖି ଦେଇ
ଆସେ । ଇତ୍ୟାଦି ।
ମାତ୍ର
ଯେ କାରଣରୁ ହେଉ, ସେମାନଙ୍କର
ପ୍ରଥମେ ଇଚ୍ଛାର ଉଦ୍ରେକ ହୁଏ,
ପରେ
କାର୍ଯ୍ୟ ହୁଏ । ଗାଈ ଆମ୍ଭର ଫସଲ
ଖାଇବାକୁ ଆସୁଅଛି । ଭୟ ଦେଖାଇ
ଦେଲେ ସେ ପଳାଇ ଯାଏ । ତାହାର ଇଚ୍ଛା
ହୋଇ ଥିଲା, ଭୟରେ
ତାହା ବଦଳି ଗଲା । ଏହି ପରି ବାହାରରୁ
କୌଣସି ସାକ୍ଷାତ ବାଧ୍ୟା ନ ପାଇଲେ, ସେମାନଙ୍କର ଇଚ୍ଛା ବଦଳେ ନାହିଁ ।
ନିଜେ ଭୂତ ଭବିଷ୍ୟତ ଓ ଫଳାଫଳ
ଆଲୋଚନା କରି ସେମାନେ ଇଚ୍ଛା
ବଦଳାଇ ପାରନ୍ତି ନାହିଁ । ସେ ବଳ
ବା ଅଧିକାର ସେମାନଙ୍କର ନାହିଁ ।
ସେଥି ପାଇଁ ସୃଷ୍ଟିର ଆଦ୍ୟକାଳରୁ
ଏପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ସେମାନଙ୍କର ଜୀବନକ୍ରିୟା
ପରମ୍ପରରେ କୌଣସି ବିଶେଷ ପରିବର୍ତ୍ତନ
ଦେଖା ଯାଇ ନାହିଁ । ଜୀବନ କୌଣସି
କାର୍ଯ୍ୟରେ ସେମାନଙ୍କର ପୁରୋଦୃଷ୍ଟି
ମଧ୍ୟ ନାହିଁ । ଘାସ ଦେଖିଲେ ଛେଳିର
ଖାଇବାକୁ ଇଚ୍ଛା ହୁଏ । ଲୋକେ
ସେହି ଘାସ ଦେଖାଇ ଛେଳିକୁ ହାଣିବାକୁ
ନେଇ ଯାଆନ୍ତି । ଘାସ ଦେଖି ଲୋଭରେ
ଲୋକଟିର ଅନୁସରଣ କଲା ବେଳେ, ଛେଳି
ବିଚାରି ପାରେ ନାହିଁ ଯେ, ହଣା
ହେବା ହିଁ ଫଳ ହେବ ।
ତେବେ
ବୁଝିଲ, ଇତର ଜନ୍ତୁମାନଙ୍କର ହୁଏ
ତ ଇଚ୍ଛାଶକ୍ତି ଅଛି । କିନ୍ତୁ, ପୂର୍ବାପର ବିଚାରରେ ବା ପୁରୋଦୃଷ୍ଟି
ବଳରେ ସେହି ଇଚ୍ଛାକୁ ସଂଯତ କରିବାର
ଅଧିକାର ନାହିଁ । ମନୁଷ୍ୟର ସେହି
ଅଧିକାର ହିଁ ବିଶେଷତ୍ୱ । ଜାଣିଥିବ
ପୂର୍ବ ବିଚାର ବା ପୁରୋଦୃଷ୍ଟି
ବଳରେ ନିଜର ଇଚ୍ଛା ତଥା କ୍ରିୟାକୁ
ଯେ ଯେତିକି ସଂଯତ କରିପାରେ, ସେ
ସେତିକି ପ୍ରକୃତରେ ମନୁଷ୍ୟ
ପଦବାଚ୍ୟ । ତାହାର
ଚରିତ୍ର ସେତିକି ଦୃଢ଼ ଓ ଉନ୍ନତ ।
ଚରିତ୍ର କଥାଟି ଅନେକ ଦିନୁ ଶୁଣିଥିଲ: ଚରିତ୍ର ଭଲ କରିବାକୁ ହେବ; ଚରିତ୍ର
ମାନବର ସର୍ବସ୍ୱ; ଚରିତ୍ର ନ ଥିଲେ
ଜୀବନର ମୂଲ୍ୟ ନାହିଁ; ପ୍ରଭୃତି
ଉପଦେଶ ସମସ୍ତେ ଶୁଣିଅଛ । ମାତ୍ର
ସେ ଚରିତ୍ର କି ବସ୍ତୁ ?
ମାନବ
ଜୀବନରେ ତାହାର ପ୍ରକୃତି ପ୍ରକ୍ରିୟା
କିପରି ଲକ୍ଷ୍ୟ କରା ଯିବ ?
ଅନେକେ
ଏ ସବୁ ସ୍ପଷ୍ଟତଃ ଜାଣି ନ ଥିବେ ।
ମୋଟାମୋଟି ଅଳ୍ପ କଥାରେ ମନେ
ରଖ, ସୁସଂଯତ
ଇଚ୍ଛା ଶକ୍ତି ହିଁ ଚରିତ୍ର ।
ବି.
ଦ୍ର.
- ଏହି
ଲେଖାଟି ସତ୍ୟବାଦୀ
ପତ୍ରିକାର
୨ୟ ଖଣ୍ଡରେ,
୮ମରୁ
୧୨ଶ ସଙ୍ଖ୍ୟାଗୁଡ଼ିକରେ,
୧୯୧୭,
ମସିହାରେ
ଛପା ଯାଇ ଥିଲା । ଏହା ମୂଳତଃ
ସତ୍ୟବାଦୀ ବିଦ୍ୟାଳୟର କେତେକ
ଉଚ୍ଚ ଶ୍ରେଣୀର ଛାତ୍ରଙ୍କୁ
କୁହାଯାଇଥିବା ଉପଦେଶରୁ ସଙ୍ଗୃହିତ
।
No comments:
Post a Comment