ତତ୍ପରେ
ସେ ଅସହଯୋଗ ଅନୁଷ୍ଠାନଗୁଡ଼ିକର
ଦୁଇଟି ରୂପ ବିଷୟରେ କହିଲେ ।
ସରକାର ସହିତ ସବୁ ପ୍ରକାର ଫଟକ
ତୁଟାଇ ଦେବା ଫଳରେ ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ
ଅନୁଷ୍ଠାନଗୁଡ଼ିକ ଅଭବାତ୍ମକ
ଦିନଟି ହାସଲ କରିଛନ୍ତି । ସରକାରୀ
ଶିକ୍ଷାନୁଷ୍ଠାନ ଛାଡ଼ି ଦେବାକୁ
ଯେଉଁ ଛାତ୍ର ଓ ଶିକ୍ଷକମାନଙ୍କୁ
ସେ ଆହ୍ୱାନ କରି ଥିଲେ,
ସେମାନଙ୍କ
ବିଷୟ ଭାବି ସେ ଅନୁତପ୍ତ ନୁହନ୍ତି
। ସେମାନଙ୍କ
ମଧ୍ୟରୁ କେତେକ ସେମାନଙ୍କର ପୂର୍ବ
ଅନୁଷ୍ଠାନକୁ ଫେରି ଯାଇଛନ୍ତି,
ଅସନ୍ତୁଷ୍ଟ
ଓ ଦୁଃଖିତ ହୋଇଛନ୍ତି ବୋଲି ସେ
ମଧ୍ୟ ଅନୁତପ୍ତ ନୁହନ୍ତି ।
ସେହିମାନଙ୍କ ପାଇଁ ସେ ଟିକିଏ
ଦୁଃଖିତ ହୋଇଥିଲେ କାରଣ ସେମାନଙ୍କ
ପ୍ରତି ତାଙ୍କର ଗଭୀର ସହାନୁଭୂତି
ଥିଲା । ମାତ୍ର ସେ ଏଥିପାଇଁ ଅନୁତପ୍ତ
ନୁହନ୍ତି ।
“ଏହି
ସବୁ ଦୁଃଖ-କଷ୍ଟ
ପ୍ରତିଦିନ ଆମକୁ ଭୋଗିବାକୁ ହେବ
ଏବଂ ଆମର ଭୋଗିବା ଉଚିତ ମଧ୍ୟ ।
ସତ୍ୟପାଳନ ଗୋଲାପ-ପୃଷ୍ପର
ଶଯ୍ୟାରେ ଶୟନ ପରି ଯଦି ପ୍ରୀତପ୍ରଦ
ହୋଇ ଥାଆନ୍ତା, ବିନା ଆୟାସରେ ସୁଖେ
ସହଜେ ଯଦି ଏହା ମିଳି ଯାଉଥା'ନ୍ତା, ତେବେ
ସତ୍ୟପାଳନରେ ଆଉ କୌଣସି ସୌନ୍ଦର୍ଯ୍ୟ
ବା ସରସତା ନ ଥା'ନ୍ତା । ସୃଷ୍ଟି
ପ୍ରଳୟ ହୋଇଗଲେ ମଧ୍ୟ ସତ୍ୟପଥରେ
ଆମକୁ ଦୃଢ଼ ରହିବାକୁ ହେବ । ସତ୍ୟ
ଅନୁସରଣ କରିବାକୁ ଯାଇ ସମୁଦାୟ
ପୃଥିବୀ ସହିତ ଭାରତକୁ ଯଦି ହରାଇବାକୁ
ପଡ଼େ, ସେଥିରେ ଯାଏ ଆସେ କଣ ?
ଈଶ୍ୱରଙ୍କର
କୃପାରେ ଭାରତକୁ ମିଶାଇ ଆମ୍ଭମାନଙ୍କର
ପ୍ରିୟ ବସ୍ତ୍ରଗୁଡ଼ିକ ଫେରି
ପାଇବୁଁ,
ଏହି
ଦୃଢ଼ ବିଶ୍ୱାସ ପୋଷଣ କରି ଯଦି
ମୃତ୍ୟୁ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ସତ୍ୟକୁ
ଅବଲମ୍ୱନ କରିବୁ,
ତେବେ
ଆମ୍ଭେମାନେ ସତ୍ୟର ପ୍ରକୃତ ଭକ୍ତ
ହୋଇ ପାରିବୁଁ । ଅନେକ ଶିକ୍ଷକ ଓ
ଅଧ୍ୟାପକ ବଡ଼ ବିଚଳିତ ଓ କେତେକ
ଅନଶନ କ୍ଲିଷ୍ଟ, ଏହା ମୁଁ ଜାଣେଁ
। ଜାତୀୟ ବାୟୁମଣ୍ତଳରୁ ଉପଯୁକ୍ତ
ଭାବରେ ଶୁଦ୍ଧ କରିବାକୁ ହେଲେ,
ଏହି ପରି
ତପଶ୍ଚର୍ଯ୍ୟ ଆବଶ୍ୟକ ।“
ଏହା
ଅସହଯୋଗ ଆନ୍ଦୋଳନର ଅଭାବତ୍ମକ
ସ୍ୱରୂପ । ତାହା କାର୍ଯ୍ୟରେ ପରିଣତ
ହୋଇଛି ଓ ଯଥେଚିତ ପରିମାଣରେ
ପ୍ରାୟଶ୍ଚିତ୍ତ ହୋଇଛି, ଜାଣି
ଗାନ୍ଧୀଜୀ ଆନନ୍ଦ ପ୍ରକାଶ କରିଥିଲେ
। ଏହି ଦ୍ୱୈତ ଜଗତରେ ଅସହଯୋଗର
ଆହୁରି ଏକ ଭାବାତ୍ମକ ରୂପ ମଧ୍ୟ
ଅଛି । ତାହା କଷ୍ଟସାଧ୍ୟ ହେଲେ
ମଧ୍ୟ ତାର ଫଳ ସ୍ଥାୟୀ । ଏହି ପରି
ବିଦ୍ୟାପୀଠ ବ୍ୟତୀତ ଆଉ କେଉଁଠାରେ
ବା ସେ ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ ପୂର୍ଣ୍ଣ ହେବ ?
ତତ୍ପରେ
ଭାରତ ଓ ଇଉରୋପରେ ପ୍ରଚଳିତ
ଶିକ୍ଷା-ପ୍ରଣାଳୀକୁ
ସେ ତୁଳନା କରିଥିଲେ ।
“ଇଉରୋପରେ
ଲୋକମାନଙ୍କର ପ୍ରକୃତିର ବୈଶିଷ୍ଟ୍ୟ
ଦୃଷ୍ଟିରୁ ଶିକ୍ଷା ଅନୁସୃତ ହୁଏ
। ଜନସାଧାରଣଙ୍କର ସଂସ୍କୃତି ଓ
ପ୍ରତିଭାର ବିଭିନ୍ନତା ଦୃଷ୍ଟିରୁ
ତିନୋଟି ବିଭିନ୍ନ ଦେଶରେ ଏକା
ବିଷୟ ତିନୋଟି ବିଭିନ୍ନ ପ୍ରଣାଳୀରେ
ଶିକ୍ଷା ଦିଆ ଯାଇ ଥାଏ । ଆମର
ଦାସମନୋବୃତ୍ତି ହେତୁ ଇଂରାଜୀ
ଆଦର୍ଶକୁ ଅନୁକରଣକାରୀ ରୂପେ
ତିଆରି କରି ଦେବା ହେଉଛି, ବର୍ତ୍ତମାନ
ପ୍ରଚଳିତ ଶିକ୍ଷାପ୍ରଣାଳୀର
ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ । ଏଥିରେ କୌଣସି ନୂତନତ୍ୱ
ନାହିଁ ।
ଯେଉଁମାନେ ଆମକୁ କେବେ ହେଲେ
ଜାଣିବାକୁ ଯତ୍ନ କରନ୍ତି ନାହିଁ,
ସେହିପରି
ଅଜ୍ଞ ବ୍ୟକ୍ତିମାନଙ୍କ ଉପରେ ସବୁ
ସମର୍ପ ଦେବା ଫଳରେ ଆମର ଏହିପରି
ଦଶା ହୋଇଛି । ବିଚରା ମ୍ୟାକଲେ, ସେ କଣ କରନ୍ତେ ?
ଆମର ସଂସ୍କୃତ ସାହିତ୍ୟ ଯେ କୁସଂସ୍କାରପୂର୍ଣ୍ଣ, ଏହା ତାଙ୍କର ବଦ୍ଧମୂଳ ବିଶ୍ୱାସ ଥିଲା । ପାଶ୍ଚାତ୍ୟ ସଂସ୍କୃତି ରୂପରେ ସେ
ଆମକୁ ରସାୟନ ଦେଇ ପାରିବେ ବୋଲି ପ୍ରକୃତରେ ଚିନ୍ତା କରିଥିଲେ ।
ଅଜ୍ଞତାବଶତଃ ସେ ଆମର ଯେଉଁ ଅନିଷ୍ଟ କରି ଅଛନ୍ତି, ସେଥି ପାଇଁ
ତାଙ୍କୁ ନିନ୍ଦା କରିବାଟା ଆମ
ପକ୍ଷରେ ଉଚିତ ହେବ ନାହିଁ ।
ଇଂରାଜୀ
ଭାଷା ଆମ ଶିକ୍ଷାର ମାଧ୍ୟମ ହେବା
ଫଳରେ ଆମେ ଆମର ମୌଳିକତା ହରାଇ
ବସିଛୁଁ । ପକ୍ଷବିହୀନ ପକ୍ଷୀ
ସଦୃଶ ଆମର ଦଶା ହୋଇଛି । କିରାଣି
ବା ସମ୍ପାଦକ କାମ କରିବା ଆମ ଜୀବନର
ଚରମ ଆକାଙ୍କ୍ଷା ହୋଇଛି । ଲର୍ଡ
ସିଂହଙ୍କ ପରି ଜଣେ ଅଧେ ପ୍ରଚଳିତ
ପ୍ରଣାଳୀରୁ ଉତୁର ପାରନ୍ତି;
ପ୍ରତ୍ୟେକେ
ଖୁବ୍ ବେଶୀ ହେଲେ ଏ ବିଦେଶୀ ବଡ଼
କଳର ଗୋଟାଏ ଗୋଟାଏ ଅଙ୍ଗ ରୂପେ
କାମ କରୁଛନ୍ତି। ମୋଜାଫରପୁରରେ
ଗୋଟିଏ ପିଲା ଆସି ମୋତେ ପଚାରିଲା, ରାଷ୍ଟ୍ରୀୟ ବିଦ୍ୟାଳୟରେ ଅଧ୍ୟୟନ
କରିବା ଦ୍ୱାରା ଦିନେ ସେ ଲାଟସାହେବ
ହୋଇ ପାରିବ କି ?
ମୁଁ
ତାକୁ କହିଲି, "ନା, ତୁମେ
ଜଣେ ଗାଉଁଲି ଲାଟ ହେବ । ମାତ୍ର
ଲର୍ଡ ସିଂହ ହୋଇ ପାରିବ ନାହିଁ ।
ଲର୍ଡ ବାର୍କେନ୍ହେଡ଼ କେବଳ ତୁମକୁ
ତାହା କରି ଦେଇ ପାରିବେ ।"
ବି.ଦ୍ର. - ବିହାର ବିଦ୍ୟାପୀଠର ବାର୍ଷିକ ଉତ୍ସବରେ ଗାନ୍ଧୀଜୀ ଛାତ୍ରମାନଙ୍କୁ ଯେଉଁ ଭାଷଣ ଶୁଣଇଥିଲେ ତାହାର ବିବରଣୀ ଦେସାଇ ଏହିଠାରେ ଦେଇଛନ୍ତି । ଏହି ଲେଖାଟି ପ୍ରଥମେ 'ୟଙ୍ଗ ଇଣ୍ତିଆ'ରେ, ତା୧୦-୨-୧୯୨୭ରିଖରେ ଛପାଯାଇଥିଲା ।
No comments:
Post a Comment