ଗାନ୍ଧୀଙ୍କର ଶିକ୍ଷାବିଚାର: 'ଆତ୍ମିକ ଶିକ୍ଷା'
ଅନୁବାଦ -ଚିତ୍ତରଞ୍ଜନ ଦାସ
ଫଟୋ କ୍ରେଡ଼ିଟ - ୱିକିମିଡିଆ କମନ୍ସ୍ |
ପିଲାମାନଙ୍କ
ଶରୀର ଓ ମନର ଶିକ୍ଷାଠାରୁ ସେମାନଙ୍କ
ଆତ୍ମାର ଶିକ୍ଷାରେ ମତେ ବହୁତ
ପରିଶ୍ରମ ପଡ଼ିଥିଲା । ଆତ୍ମାର
ବିକାଶ କରାଇବାରେ ମୁଁ ଧର୍ମପୁସ୍ତକ
ଉପରେ କର୍ମ ନିର୍ଭର କରୁଥିଲି ।
ମୋ ମତରେ ପ୍ରତ୍ୟେକ ଛାତ୍ର ତାର
ଆପଣା ଧର୍ମର ମୂଳତତ୍ତ୍ୱ ଜାଣିବା
ଉଚିତ୍ । ଧର୍ମଶାସ୍ତ୍ରମାନଙ୍କରେ
ସାଧାରଣ ଜ୍ଞାନ ଥିବା ଆବଶ୍ୟକ ।
ତେଣୁ ମୁଁ ଯଥାସମ୍ଭବ ସେଭଳି ଜ୍ଞାନ
ଦେବାର ସୁବିଧା କରି ଦେଇ ଥିଲି ।
କିନ୍ତୁ ମୋ' ମତରେ ସେତକ ବୌଦ୍ଧିକ
ଶିକ୍ଷାର ଗୋଟିଏ ଅଙ୍ଗ । ଟଲଷ୍ଟୟ
ଆଶ୍ରମ ପିଲାମାନଙ୍କ ଶିକ୍ଷାର
ଭାର ନେବାର ବହୁ ପୂର୍ବରୁ ମୁଁ ବୁଝିପାରିଥିଲି ଯେ, ଆତ୍ମାର ଶିକ୍ଷା
ଏକ ସ୍ୱତନ୍ତ୍ର ବିଭାଗ । ଆତ୍ମାର ବିକାଶ କରିବାର ଅର୍ଥ ଚରିତ୍ର
ଗଢ଼ିବା, ଈଶ୍ୱରଙ୍କ ଜ୍ଞାନ ଦେବା
ଏବଂ ଆତ୍ମଜ୍ଞାନ ଦେବା ।
ମୋ' ମତରେ ଏ ଜ୍ଞାନ ପାଇବାରେ ବାଳକର
ବହୁତ ସାହାଯ୍ୟ ଦରକାର ଏବଂ ସେ
ଜ୍ଞାନ ବିନା ଅନ୍ୟ ସବୁ ଶିକ୍ଷା
ବ୍ୟର୍ଥ ହୁଏ ବରଂ କ୍ଷତିକାରକ
ହୋଇଥାଏ ।
ଆତ୍ମଜ୍ଞାନ ଯେ କେବଳ ମନୁଷ୍ୟର ଚତୁର୍ଥାବସ୍ଥାରେ
ମିଳେ, ଏ କୁସଂସ୍କାର ମୁଁ ଶୁଣିଥାଏ
। ଯେଉଁମାନେ ଏହି ଅମୂଲ୍ୟ ଜ୍ଞାନ
ପ୍ରାପ୍ତି ପାଇଁ ପ୍ରସ୍ତୁତ ନ
ହୋଇ ସେହି ଶେଷାବସ୍ଥା ପାଇଁ
ଅପେକ୍ଷା କରିଥା'ନ୍ତି,
ସେମାନେ
ଆତ୍ମଜ୍ଞାନ ତ ପାଆନ୍ତି ନାହିଁ,
ବରଂ
ତା' ବଦଳରେ ବାର୍ଦ୍ଧକ୍ୟ ଓ ପୁଣି
ଏକ ଅତି ଶୋଚନୀୟ ଶୈଶବାବସ୍ଥା
ଭୋଗ କରି ଦୁନିଆକୁ ବୋଝ ହୋଇଥା'ନ୍ତି
ଏଭଳି ଅଭିଜ୍ଞତା ସର୍ବଦା ମିଳିଥାଏ
। ମୋର ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ମନେ ଅଛି ଯେ, ମୁଁ ୧୯୧୧-୧୨ରେ
ଯେତେବେଳେ ପାଠ ପଢ଼ାଉଥିଲି, ସେତେବେଳେ
ଏହି ପରି ମତ ପୋଷଣ କରୁଥିଲି ।
ଅବଶ୍ୟ ସେତେବେଳେ ଏହିପରି ଭାଷାରେ
ପ୍ରକାଶ କରିବା ସମ୍ଭବ ନ ଥିଲା ।
ଆତ୍ମାର
ଶିକ୍ଷା କେମିତି ଦିଅନ୍ତି ?
ମୁଁ
ପିଲାଙ୍କୁ ଭଜନ ବୋଲଉଥିଲି ।
ତାଙ୍କୁ ନୀତି କଥା ପଢ଼ି ଶୁଣାଉଥିଲି । ମାତ୍ର ସେଥିରେ ମୋର ତୃପ୍ତି
ହେଉ ନ ଥିଲା । ମୁଁ ତାଙ୍କର ଯେତିକି
ଅଧିକ ଘନିଷ୍ଠ ସମ୍ପର୍କରେ ଆସୁଥିଲି,
ସେତିକି
ଅଧିକ ବୁଝୁ ଥିଲି ଯେ, ଆତ୍ମାର
ଶିକ୍ଷା ବହି ସାହାଯ୍ୟରେ ଦେବାର
ନୁହେଁ । ଯେମିତି ଶରୀରର ଶିକ୍ଷା
କେବଳ ଦେହର କସରତ ଦ୍ୱାରା, ଯେମିତି
ବୁଦ୍ଧିର ଶିକ୍ଷା କେବଳ ବୁଦ୍ଧିର
ଚାଳନା ଦ୍ୱାରା ଦେଇ ହେବ,
ଯେମିତି
ଆତ୍ମାର ଶିକ୍ଷା କେବଳ ଆତ୍ମାର
କସରତ୍ ଦ୍ୱାରା ସମ୍ଭବ । ଏହି ଚାଳନା
କେବଳ ଶିକ୍ଷକଙ୍କର ଚରିତ୍ରରୁ
ମିଳି ପାରିବ । ପିଲା ଉପସ୍ଥିତ
ଥାଆନ୍ତୁ ବା ନ ଥାଆନ୍ତୁ, ଶିକ୍ଷକଙ୍କର
ସବୁବେଳେ ସାବଧାନ ରହିବା ଉଚିତ ।
ଶିକ୍ଷକ
ଲଙ୍କାରେ ବସି ନିଜର ଚରିତ୍ର ବଳରେ
ଆପଣାର ଶିଷ୍ୟମାନଙ୍କର ଆତ୍ମାକୁ
ପ୍ରଭାବିତ କରି ପାରନ୍ତି । ମୁଁ
ମିଛ କହିବି ଏବଂ ପିଲାଙ୍କୁ ସତ
କୁହାଇବାକୁ ଚେଷ୍ଟା କରିବି – ତାହା
ବୃଥା ହେବ । ଭୀରୁ ଶିକ୍ଷକ କେବେ
ଆପଣା ଛାତ୍ରକୁ ବୀରତ୍ୱ ଶିଖେଇ ପାରିବ
ନାହିଁ । ବ୍ୟଭିଚାରୀ ଶିକ୍ଷକ
ପିଲାଙ୍କୁ କୁଆଡ଼େ ସଞ୍ଜମ ଶିଖାଇ ପାରିବ ?
ତେଣୁ
ମତେ ସାଥୀ ଯୁବକ,
ଯୁବତୀମାନଙ୍କୁ
ପାଇଁ ସବୁ ବେଳେ ଗୋଟିଏ ଆଦର୍ଶ
ପାଠ ହୋଇ ରହିବାକୁ ପଡ଼ିବ, ଏ କଥା
ମୁଁ ସ୍ପଷ୍ଟ ବୁଝି ପାରି ଥିଲି ।
ଫଳରେ ମୋର ଶିଷ୍ୟମାନେ ମୋର ଶିକ୍ଷକ
ହୋଇ ଯାଇଥିଲେ ।
ଏବଂ
ନିଜ ପାଇଁ ନୁହେଁ,
ତାଙ୍କର
ପାଇଁ ଯେ ମତେ ସତ ହେବାକୁ ପଡ଼ିବ
ସତ୍ ଜୀବନ ଯାପନ କରିବାକୁ ପଡ଼ିବ,
ଏତିକି
ମୁଁ ଶିଖି ଥିଲି । ଟଲଷ୍ଟୟ ଆଶ୍ରମରେ
ମୁଁ ଯେତେକ ଅଧିକ ସଞ୍ଜମ ଶିଖି ଥିଲି, ସେଥି ପାଇଁ ମୁଁ ଏ ଯୁବକ ଯୁବତୀଙ୍କ
ପାଖରେ ଋଣୀ ବୋଲି କହି ପାରେ ।
ଆଶ୍ରମରେ ଗୋଟିଏ ପିଲା ଭାରି
ଅବାଗିଆ ଥିଲା । ମିଛ କହେ । କାହାକୁ
ମାନେ ନାହିଁ । ଅନ୍ୟ ପିଲାଙ୍କ
ସଙ୍ଗେ କଳି କରେ । ଥରେ ସେ ଅତି
ମାତ୍ରାରେ ମାତି ଉଠିଥିଲା । ମୁଁ
ତ ଘାବରି ହୋଇ ଯ।ଇ ଥିଲି । କେବେ
ପିଲାଙ୍କୁ ମୁଁ ଶାସ୍ତି ଦେଉ ନ ଥିଲି
। ଏଥର ମୋ ମୁଣ୍ତରେ ଭାରି ରାଗ
ଚଢ଼ି ଯାଇ ଥିଲା । ତାକୁ ବୁଝାଇବାକୁ
ଚେଷ୍ଟା କଲି । କିନ୍ତୁ ସେ କିଛି
ବୁଝିଲା ନାହିଁ । ବରଂ ମତେ ଓଲଟି
ଠକିବାକୁ ବସିଥିଲା । ପାଖରେ ଗୋଟିଏ
ରୁଲ୍ବାଡ଼ି ପଡ଼ି ଥିଲା । ମୁଁ
ତାହା ଉଠାଇ ନେଇ ତାହାର ବାହା ଉପରେ
ପାହାରେ ଦେଇ ଥିଲି । ତାକୁ ପିଟିଲାବେଳେ
ମୁଁ ଥରୁଥିଲି । କୌଣସି ପିଲା
ପ୍ରତି ମୋର ଏପରି ବ୍ୟବହାର ପୂର୍ବରୁ
କେବେ ହୋଇ ନ ଥିଲା । ପିଲାଟି କାନ୍ଦି
ଉଠି ଥିଲା । ମୋ ଆଗରେ କ୍ଷମା
ପ୍ରାର୍ଥନା କରି ଥିଲା । ମାତ୍ର
କାଟିଲା ବୋଲି ଯେ ସେ କାନ୍ଦି ଥିଲା
ତାହା ନୁହେଁ । ଇଚ୍ଛା କରି ଥିଲେ
ମୋତେ ସେ ଓଲଟି କାବୁ କରି ଦେଇ ଥାଆନ୍ତା, ଏତେ ବଳ ତା'ର ଥିଲା । ତା'ର ବୟସ
୧୭ବର୍ଷ ହୋଇ ଥିବ । ଖୁବ୍ ମଜବୁତ୍
ଥିଲା ।
ମୋର
ରୁଲ୍ ବାଡ଼ିରେ ସେ ମୋର ଦୁଃଖ ଦେଖି
ପାରି ଥିଲା । ଏହି ଘଟଣା ପରେ ସେ ଆଉ
କେବେ ମୋର ଅବାଧ୍ୟ ହୋଇ ନ ଥିଲା ।
କିନ୍ତୁ ଆଜି ଯାଏ ସେ ରୁଲ ବାଡ଼ିରେ
ମାରିଥିବା ଯୋଗୁ ମୁଁ ଦୁଃଖ କରୁଛି
। ମୋର ଆଶଙ୍କା, ମୁଁ ସେଦିନ ତାକୁ
ମୋ ଆଚାର ଦର୍ଶନ କରେଇ ନ ଥିଲି ବରଂ
ମୋ ଭିତରେ ପଶୁ ପ୍ରକୃତି ଅଛି,
ତାହା
ଦେଖାଇ ଥିଲି ।
ମୁଁ
ସବୁ ଦିନେ ପିଲାଙ୍କୁ ମାଡ଼ ଦେଇ
ପଢ଼େଇବାର ବିରୋଧ କରିଥାଏ
। କେବଳ ଥରେ ମୁଁ ମୋର
ଗୋଟିଏ ପୁଅକୁ ମାରି ଥିବାର ମନେ ପଡ଼େ
। ରୁଲ ବାଡ଼ିରେ ମାରିବାଟା ନ୍ୟାୟ
କି ଅନ୍ୟାୟ ହୋଇ ଥିଲା, ତାହା ମୁଁ
ଆଜି ସୁଦ୍ଧା ଠିକ୍ କରି ପାରି ନାହିଁ
। ସେ ମାରିବାର ନାଯ୍ୟତା ସମ୍ୱନ୍ଧରେ
ମୋର ସନ୍ଦେହ ଅଛି । କାରଣ ସେଥିରେ
କ୍ରୋଧ ପୂରା ରହି ଥିଲା ଏବଂ ଦଣ୍ତ
ଦେବାର ଭାବ ଥିଲା । ସେଥିରେ ଯଦି
କେବଳ ମୋର ମନ କଷ୍ଟ ଜଣା ପଡ଼ୁ ଥାଆନ୍ତା, ତେବେ ମୁଁ ସେ ଶାସ୍ତି ଦେବାକୁ
ନ୍ୟାୟ ମନେ କରି ଥାଆନ୍ତି, କିନ୍ତୁ
ସେଥିରେ ମୋର ମନର ଭାବ ମିଶାମିଶି
ଥିଲା ।
ଏହି ଘଟଣା ପରେ ପିଲାଙ୍କୁ ସୁଧାରିବାର
ଭଲ ଉପାୟ ମୁଁ ଶିଖିଥିଲି । ସେ
ଘଟଣାରେ ଏ ଉପାୟ କେଡ଼େ ଦୂର କାମ
କରି ଥାଆନ୍ତା, ତାହା ମୁଁ କହି ପାରିବି
ନାହିଁ । ପିଲାଟି ତ ସେ ଦିନର ଘଟଣା
ଶୀଘ୍ର ପାଶୋର ପକେଇ ଥିଲା । ତା'ର
ବେଶୀ କିଛି ଉନ୍ନତି ହୋଇଥିଲା
ବୋଲି ମୋର ମନ ହେଉ ନାହିଁ । କିନ୍ତୁ
ଏ ଘଟଣା ଫଳରେ ଛାତ୍ରଙ୍କ ପ୍ରତି
ଶିକ୍ଷକଙ୍କ କର୍ତ୍ତବ୍ୟ ସମ୍ଭନ୍ଧରେ
ମୁଁ ବହୁତ ଚିନ୍ତା କରି ଥିଲି ।
ଏହା ପରେ
ପିଲାଏ ଏପରି ଦୋଷ ଅନେକ ଥର କରିଛନ୍ତି
। ମାତ୍ର ମୁଁ କେବେହେଁ ଦଣ୍ତ
ଦେଇ ନାହିଁ । ଏହି ପରି ଆଧ୍ୟାତ୍ମିକ
ଶିକ୍ଷା ଦେବାର ଉଦ୍ୟମ କରୁ କରୁ, ମୁଁ କ୍ରମେ କ୍ରମେ ନିଜର ଆଚାର
ଗୁଣ ଅଧିକରୁ ଅଧିକ ବୁଝିବାକୁ
ଲାଗି ଥିଲି ।
No comments:
Post a Comment